מבוא

עמוד:10

מסורותיו ותרבותו הנפרדת ? ואם הוא יושב באזור נבדל , אולי יש לו גם זכות להיפרד ולהקים מדינה משלו ? ומה דינו של מיעוט "צעיר" ההולך ומתגבש במדינת לאום ותיקה כתוצאה מהגירה של בני דת ומוצא אחר ? שאלות מעין אלה נוגעות כמובן גם לישראל בתור מדינת לאום . עזמי נשארה , חבר בית המחוקקים הישראלי ( עד לכתו מהארץ בשנת , ( 2007 דיבר בשעתו על בעיית מצבו הנחות של המיעוט הערבי במדינה היהודית . לדעתו ישראל צריכה להתנער מהלאומיות הציונית הנשענת על זיכרון היסטורי ספוג תכנים דתיים , שמבסס זכות לריבונות יהודית בלעדית . היא חייבת לאמץ לעצמה לאומיות מודרנית חילונית אשר תאפשר לכל פרט בחברה להיעשות שותף שווה ערך בה . רק בדרך זו יתאפשר לישראל להפוך ל"מדינת כל אזרחיה . " ייתכן שהתפתחות כזאת הייתה בדוחק רב בגדר אפשרות רחוקה בישראל שקדמה לשנת , 1967 אך היא נעשתה לחלום באספמיא לאחר מלחמת ששת הימים . " מדינת הלאום" הישראלית נעשתה בעקבותיה לשליטה על אוכלוסייה כבושה , ולדעת מבקריה קיבלה תווי היכר "קולוניאליים . " זאת גם זאת , העם שעומד מולה נטה בהדרגה גם הוא לאמץ לו זהות פוליטית ספוגה תכנים דתיים . את הביטוי "מדינה חילונית" , ( secular state ) או "מדינה חופשית" ( stato libero ) בנוסחו האיטלקי , יש להבין בהקשר של הלך הרוחות במערב אירופה בשליש האחרון של המאה התשע עשרה . מדינה חילונית היא מדינה שאינה נוקטת עמדות של העדפה בנושא הדת . היא דוגלת בשוויון לאזרחיה , תהא אשר תהא דתם , ועם זאת מגנה על זכותו של הפרט לקיים את דתו בלא הפרעה ( בשום פנים אין היא מדינה אתאיסטית , כפי שלמשל הגדירה אלבניה את עצמה בעת שלטונו של אנוור הודג'ה . ( באירופה , אפשר לטעון , היה צורך בקיום מדינה חילונית כבר במאה השש עשרה , משעה שהרפורמציה ביטלה את האחדות הדתית הנוצרית והותירה אחריה מיעוטים פרוטםטנטיים , או קתוליים , בשורה של ארצות . אך נושא הדת ומקומו של המיעוט הדתי היה קשה לעיכול . בדיעבד הוא גרם , וחזר וגרם , למלחמות לאורך יותר ממאה שנים , עד לסוף המאה השבע עשרה . ארצות הברית הייתה הראשונה להפריד את הדת מהמדינה ( כבר ב , ( 1787 ובזאת היא ביטאה את השקפת העולם הדאיסטית שאפיינה את מייסדיה וגם את הלקח שנלמד ממלחמות הדת באירופה . צרפת המהפכנית הפרידה ב 1794 ( כאשר גאתה בה האיבה לכנסייה ולכמורה , ( אך חזרה בה כבר לאחר שמונה שנים , בעת שנפוליון חתם על קונקורדט עם הווטיקן . נושא הקשר בין הדת למדינה היה חייב להמתין עד לסוף המאה התשע עשרה . הליברליזם האירופי , אז בשיא כוחו , התנגש עם הלוחמנות הקתולית החדשה , תוצאתה של ועידת הווטיקן בשנת . 1870 ההתנגשות חלה בזמן שהמדינה הלאומית ליברלית הלכה וקיבלה על עצמה אחריות לחינוך היסודי , הסדר שחייב הורים לשלוח את ילדיהם לבתי ספר . החובה להכריע באותו הזמן בשאלה אם להתיר את גישת הכמורה לבתי הספר והתשובה השלילית עליה

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר