מבוא

עמוד:12

הספר הרביעי ( סטירות י-יב ) אינו מתוארך בוודאות , אך אין ספק שהמאורעות שבו היו אחרי מות טראיאנוס ( סטירה יב , ( 80 ולכן הדעת נותנת שיצא לאור בשנת 125 לספירה בקירוב . הספר החמישי ( סטירות יג-טז ) יצא לאור אחרי שנת 127 לספירה , כי בסטירה יג 17 נזכר אדם שנולד בשנת , 67 והוא כבר בשנות השישים לחייו . מארטיאליס מזכיר , כאמור , את יובנאליס בשלוש אפיגרמות ( ז . 91 ; 24 יב . ( 18 משתי הראשונות , שנתחברו בשנת 92 לספירה , נראה שהשניים הכירו זה את זה ברומא . מארטיאליס מכנה את יובנאליס 'צח דיבור' , ( facundus ) שם תואר שהולם את המשורר ואת הנואם כאחד . באפיגרמה השלישית , שמארטיאליס כתב אותה בשנים 102-101 בעיר בילביליס שבספרד , לאחר שפרש לשם מפני שמאס ברומא ובהמולתה , הוא מתאר את יובנאליס המוסיף לחזר ברומא על פתחי פטרוניו ולבוסס בבוץ ובדומן של רובע סובורה , והוא לבוש טוגה כבדה ונוטף זיעה . תמונה זו מתיישבת עם התמונה שמצייר יובנאליס על מצוקותיו והשפלותיו של הקליינט ( ראו למשל ג . 188-184 סטירה ה כולה . ( מעדותו של יובנאליס עצמו ( ג ( 319 אפשר אולי להניח שאכן מצא לו מקלט מפגעי הכרך באקווינום , וייתכן ששם אכן התגוררה משפחתו > אם בכתובת שנזכרה לעיל אכן נרמז לשאת . ( ייתכן מאוד שמצבו הכלכלי שפר עליו בימי אדריאנוס , שכן בסטירה יב 65 ואילך הוא מציין שהוא בעליה של חווה בטיבולי . בסטירה זו הוא אמנם מזמין את ידידו לחלוק עמו בחוותו זו ארוחה פשוטה וצנועה , אבל אם נביא בחשבון שגם אדריאנוס בחר לבנות לו שם וילה מפוארת , villa Hadriana ) ששרידיה מרשימים גם בימינו , ( הדעת נותנת שמחירי הקרקע האמירו וגם מצבו הכלכלי של יובנאליס השתפר . שיפור זה אולי יכול להסביר את שוך סערת הזעם והמרירות של הסטירות הראשונות . סערה זו שוככת בהדרגה מסטירה ז ואילך , אם כי בשתי הסטירות האחרונות ניכרים עקבותיה שוב . המוטיבים העיקריים של הסטירות בסטירה א של יובנאליס , הסטירה הפרוגרמתית שלו , הוא מסביר מפני מה בחר בסתת הסטירה דווקא ודחה את הסוגות האחרות ( אפום , טרגדיה . ( הוא אמנם רומז שהוא צועד בתלם שחרשו קודמיו ( הוראטיוס ופרסיוס , ( אבל הוא אומר במפורש שדווקא לוקיליוס , הסטיריקן הקדום ביותר ו'ממציאה' של הסוגה על פי עדותו של 19 למבנה הסטירות ראו ההקדמה לכל סטירה לחוד . סקירת התוכן של הסטירות להלן מבוססת בעיקרה על סקירתו של באר , עמ' win ואילך . 20 ללוקיליוס בתור דגם לחיקוי ראו לעיל עמ' . 9

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר