מבוא

עמוד:7

מבוא סימן ההיכר של הסטירה הוא ביקורת שנונה וסרקסטית שמעוררת לעג וגיחוך . הסטיריקנים , המשמיעים בדרך עקיפה זו את דעתם שלהם , כוונתם מן הסתם להשפיע על קהלם ולחנך אותו . כדי להיות אמינים עליהם לדבר על עובדות של ממש , על תופעות מוכרות ועל דמויות ידועות ( גם אם אינן בנות זמנן ) אך בהגזמה יתרה שמעוררת גיחוך . תמונת המציאות שהסטיריקנים מציירים היא מעין בבואה בראי עקום שמשנה את צורותיה ואת ממדיה של התמונה . היסודות האלה מצויים במידות משתנות אצל הסטיריקנים הרומיים . את השוני בין הסטיריקנים האלה אפשר לתלות בתפיסתם את המושג סטירה , בסטיריקן ששימש להם מודל לחיקוי , בנסיבות החברתיות והפוליטיות של חייהם , ובאופיים . מבחינות מסוימות , הסטירות של סטיריקנים רומיים אחדים קרובות ברוחן לרוח הקומדיות של אריסטופאנס , נציגה המובהק של הקומדיה היוונית הקדומה , ובייחוד בגלל אופיין התוקפני והסרקסטי ועיסוקן בבעיות פוליטיות , חברתיות , אתיות וספרותיות . אבל יש שאיננו מוצאים בדברי הסטיריקנים הרומיים לעג , אלא ביקורת אישית או דרשה בענייני מוסר . הסיבה לכך היא שהם אימצו את כלליה של סוגה שונה במקצת - כמו בסטירות של הוראטיוס , למשל , שהוא עצמו מכנה אותן 'השיחות נוסח ביון' ( שיוזכר להלן ) - או שפשוט איננו מבינים את העוקץ מפני שחסר לנו מידע על ההקשר של הסיטואציה או על מושא ההתקפה . הרי אם איננו יודעים במה מדובר , הדברים אינם מצחיקים . את ההבדלים בין הסטיריקנים הרומיים ניטיב להבין על רקע דבריו של קווינטיליאנוס , מורה הרטוריקה ומבקר הספרות בן המאה הראשונה לספירה , שהבחין בין שני סוגי סטירה : האחד הוא יצירה רומית מקורית שירית , כלומר כתובה במשקל . הוא מזכיר את מייצגיה העיקריים לוקיליוס ( Luciiius ) והוראטיוס , ואף 1 ליוויוס העלה את ההשערה , שאינה מקובלת בימינו , ששורשיה של הסטירה הרומית הקדומה נעוצים בקומדיה . ראו ברונד , עמי . 4-3 גם הוראטיוס מדבר על הדמיון בין הסטיריקן לוקיליוס ובין משוררי הקומדיה האטית הישנה ( סטירות , א ; 5-1 , 4 י . ( 16 2 ראו הוראטיוס , איגרות , ב 60 , 2 ( אין ודאות שהוראטיוס אכן מייחס את הדברים לעצמו . (

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר