יעקב טלמון והדיאלקטיקה של המשיחיות החילונית

עמוד:יב

ואי אפשר לבוא עד חקר צפונותיו : חוק המגלגל תכניות ישועה מהפכניות במשטרי 3 טרור . " טלמון הקדיש את חייו לפענוח החידה המשיחית החילונית . המשיחיות הפוליטית , שהיתה בעיניו לדת חילונית למן המאה ה , 18 חתרה לבטל את הסתירות ואת המתחים של החיים החילוניים והמודרניים בין היחיד לקהילה , בין חירות לשוויון , בין ייחוד לאחדות . זאת היא ביקשה להגשים באופן פוליטי באמצעות מימוש אוטופיה הרמונית בתוך ההיסטוריה . מאחורי התפיסה המשיחית החילונית הסתתרה הנחת יסוד על טיבו ומהותו של האדם : לא בראיית "בני האדם כמו שהם למעשה , אלא כמו שהם עתידים ומיועדים להיות , לכשיווצרו התנאים המתאימים לכך . " העיצוב הפדגוגי הפוליטי של האדם המודרני היה ליעד משותף של האידאולוגיות הפוליטיות בימין ובשמאל למן המהפכה הצרפתית . אחת מתפיסות היסוד של הרעיון המשיחי עומדת על ההנחה שאחריתו של המין האנושי כראשיתו . בנקודת המוצא חי לו האדם בהרמוניה אלא שזו עוותה במהלך הזמן מסיבות אלו או אחרות ; ואולם לעתיד לבוא צופנת ההיסטוריה בחובה שיבה מפויסת לגן העדן , שבו ייושבו כל הניגודים ותפתרנה כל הסתירות באופן סופי ונחרץ . המנטליות הכמו דתית של הפילוסופיה החילונית במאה ה 18 גרסה שהסתירות האנושיות הן פרי ההיסטוריה החוטאת של האדם , וסופן להיבלע ברחמה של היסטוריה חדשה והרמונית . משיחיות במקורה היא אמונה דתית בדבר התעלותו של האדם באחרית הימים , בדבר שיפור מכריע וקיצוני שיתחולל במצבם של האדם , של החברה ושל העולם , ומיצוי סופי ומלא של ההיסטוריה . בניגוד לתפיסות זמן מחזוריות שרווחו בתרבויות הקלטיות או המזרחיות , גורסת תפיסת הזמן המשיחית שידוד מערכות מהפכני המביא באחת את העתיד המשיחי או התקדמות ליניארית של הזמן מן ההווה הפגום אל תכלית ראויה יותר . זוהי תכלית חדשה לחלוטין ואוטופית , או שיבה לתור הזהב בעבר - "אוטופיה רסטורטיבית , " כביטויו של גרשם שלום , מלשון "חדש ימינו כקדם . " תיקון האדם באחרית הימים עומד אפוא במרכזה של ההשקפה המשיחית . היהדות והנצרות התייחסו באופן שונה למשיחיות , ובהתאם - למושג הגאולה . הזרמים השונים בתוך היהדות ההיסטורית ראו בגאולה תופעה המתרחשת במרחב הציבורי ועל בימת ההיסטוריה , ואילו התאולוגיה הנוצרית - שבמרכזה תפיסת החטא והכפרה - גרסה גאולה פרטית ברשות היחיד . הנצרות היתה בעיני טלמון אויבת בנפש 3 יעקב טלמון , מיתוס האומה וחזון המהפכה - מקורות הקיטוב האידאולוגי במאה העשרים , ב ( תרגם מאנגלית ארי אבנר , ( ספרית אופקים - עם עובד , תל אביב תשמ"ב , עמי . 649 4 טלמון , ראשיתה של הדמוקרטיה הטוטאליטרית , עמי . 3-2 5 גרשם שלום , "להבנת הרעיון המשיחי בישראל , " דברים בגו - פרקי מורשה ותחיה , ספרית אופקים - עם עובד , תל אביב תשמ"ב , עמי . 190-155

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר