המגיד ר' דוד ממאקוב וכתביו נגד החסידים מבוא

עמוד:9

' שבר פושעים' קונטרס זה , אחד המקורות הנכבדים ביותר לתולדות הפולמוסים בין החסידים למתנגדים , הוא עדיין בכתובים n כתב יד זה ידוע לנו בשלשה העתקים בשינויי נוסח ובשלשה שמות : 'שבר פושעים ! ' 'זאת תורת הקנאות ! ' 'זמרת עם הארץ . ' העתק ראשון ידוע בשם כת"י פינחס טורברג . טורברג קיבל אותו מידי אהרן רוזן' אחד מצאצאיו של ר' דוד ממאקוב' שישב ביידוואבנא' פולין . לבקשתו של ש . . 1 קטעים מכת"י זה נדפסו על ידי חוקרי החסידות , ובמיוחד על ידי ש . דובנוב . בהערות לסכסס יצוינו במפורט הקטעים שנדפסו ומקום הדפסתם . המגיד ר' דוד ממאקויב וכתביו נגד החסידים מבוא פאראדיכסאלי הוא הדבר' שדווקא מחוגי המגידים , שמתוך שורותיהם יצאו רבים מאבות החסידות הבעש"טית ומפיציה הראשונים , יצאו גם שניים ממתנגדיה הקנאים ביותר שהביעו והפיצו את התנגדותם הן בדרשותיהם בעל פה והן בכתביהם . אנו מתכוונים לשני המגידים : ר' דוד ממאקוב r ישראל ל 3 ל . כתביהם של שני מגידים אלה הם מן המקורות הנכבדים ביותר לתולדות המחלוקת בין החסידים למתנגדים בסוף המאה הי"ח . כתביו האנטי חסידיים של ר' דוד שנשמרו לנו הם : 'זמיר עריצים' שנדפס בווארשא תקנ"ח ו 'שבר פושעים' שנכתב בשנים תקנ"ח—תק"ס ועדיין בכתובים ( כפי שיתברר להלן הוא מורכב משני חלקים ;( שתי איגרות : אחת לר' יודל סופר בקהל מזריץ' והשנייה לר' שלמה זלמן ליפשיץ , רבה של נאשלםק , שעל זמן כתיבתן נדון להלן ; צוואתו לבניו , שנכתבה לא לפני שנת תקע"א . כיוון שיש חולקים על הדעה המקובלת שר' דוד הוא מחברם של שני הקונטרסים ' זמיר עריצים' וישבר פושעים' ' אבל לית מאן דפליג שמחבר אחד לשני הקונטרסים הנ"ל , נדון תחילה בקונטרס 'שבר פושעים' כי בדיוננו בקונטרס זה אנו באים ' לידי מסקנה שאין להוציא את ר' דוד מחזקתו כמחבר 'שבר פושעים' וממילא גם של 'זמיר עריצים . ' טעם נוסף שאנו מקדימים הדיון על 'שבר פושעים' הוא' כי מתוך דיוננו ב'שבר פושעים' יתברר שחלק אחד מקונטרס זה נכתב לפני שנת תקנ"ח , וממילא קדם את 'זמיר עריצים . '

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר