חזונות אחרית הימים ביהדות ובנצרות

עמוד:13

חזונות אחרית הימים ביהדות ובנצרות חומרי הגלם שמהם צמחה לאט לאט אסכטולוגיה מהפכנית בימי הביניים המאוחרים לוקטו מתוך ערב רב של נבואות שמקורן בעולם העתיק . הנבואות האלה שימשו בראשיתן אמצעים בידי קבוצות דתיות , תחילה יהודיות ואחר כך נוצריות , לעמוד על שלהן , לנחם את חבריהן ולחזקם באמונתם בעתות דיכוי או כשנשקפה להן סכנת דיכוי . אך טבעי הוא שיהודים הם שחיברו את הנבואות המוקדמות ביותר מן הסוג הזה . ההבדל המובהק ביותר בין היהודים לשאר העמים בעולם העתיק היה יחסם של היהודים להיסטוריה , ובייחוד לתפקידם שלהם בדברי הימים . היהודים לבדם — ובמידת מה גם הפרסים — שילבו מונותאיזם חסר פשרות עם אמונה לא מעורערת שהם הם עמו הנבחר של האל האחד . לפחות מאז יציאת מצרים היו היהודים משוכנעים שרצון ה' ממוקד כולו בישראל , ועל ישראל לבדו מוטל לממש את הרצון הזה . ולפחות מימי הנביאים ואילך לא היה ספק בלבם שה' איננו אל של אומה אחת בלבד — ואף לא אל בעל עוצמה רבה סתם — אלא אלוהים האחד והיחיד , ריבון ההיסטוריה הכול יכול , שבידיו מופקד גורלם של העמים כולם . מן האמונות האלה הסיקו היהודים מסקנות רבות ושונות עד מאוד . רבים מהם , כדוגמת ישעיהו השני , גרסו שהבחירה האלוהית מטילה עליהם אחריות מוסרית מיוחדת ומחייבת אותם לנהוג בצדק וברחמים במגעם 1 מחוסר מינוח אחר משמש כאן המונח 'ימי הביניים' לציון התקופה שראשיתה בערך בנפילת האימפריה הרומית במערב וסופה ברפורמציה . 'ימי הביניים המאוחרים' הוא מושג כללי המציין את פרק הזמן שבין שנת 1100 בקירוב ובין הרפורמציה . 2 סקירות כלליות על המסורת המילנרית והמשיחית היהודית הנוצרית ראה Case , Doilinger ( MW ) [ הציון MW כאן ולהל ן פירושו חיבור בן ימינו , Gry , Hubscher , , [ Modem Work ; Hundeshagen , Nigg ( 1 ) על התפתחות הרת היהודית ראה , Oesterley and Robinson ובייחוד על האסכטולוגיה היהודית : MacCuiioch ( l ) , pp . 376-381 3 הקשר שבין האסכטולוגיה הפרסית ( המזדאית ) ובין האסבטולוגיה היהודית הנוצרית שנוי במחלוקת בקרב המומחים . שתי דעות מנוגדות ראה Soderblom , pp . 270-320 לעומת ; Cumont , pp . 64-96 טיעוניו של קומון , המאוחר מן השניים , בזכות קשר שכזה התקבלו על דעתו של אליאדה , , Eliade , p . 126 אכל לא על דעתו של ויו , Vuliiaud , p . 33 פרק א י מסורת הנבואה האפוקליפטית

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר