מבוא

עמוד:12

אך יש גם דרכים נוספות לגלות על ידיהן את הדעות הרווחות בכל דור ודור , כי הדורות האלה לא היו מחוסרי ביטוי ספרותי משל עצמם . הם כתבו שירה דתית וחיברו פירושים לתנ"ר ולתלמוד ודרשו דרשות בעלות תוכן מוסרי ודתי , ואגב כך גילו לעתים את דעתם ועמדתם שלהם . ואפילו במקום שלא הוסיפו דבר למסורת מצד התוכן' ההבאות החוזרות ונשנות של אותם המאמרים , לעתים בשינוי נוסחאות , גם הן מעידות על הלד המחשבה של המחברים ובני דורם . טרם ניגש לחקר המקורות עלינו להבחין בין התחומים השונים של הבעיר . הנדונה , שהרי המושג 'יחס לגויים' מורה על תופעה מסובכת שמרובים צדדיה כריבוי אופני המגע בין חברי קבוצות סוציאליות שונות . ייחם' פירושו , ראשית כול , הערכה אידיאולוגית של טבעה ומהותה של החברה שהקבוצה עומדת כנגדה . הערכה כזו מתבססת ברגיל על השוואת אופיר . של הקבוצה לאופיים של בני החברה הנערכת . במקרה דנן ההערכה של הצד שכנגד , היינו של החברה הנוצרית , קשורה ראשית כול להבדל הדתי , שנהשב כנקודת המוצא לפילוג שבין שתי העדות . כל הבדל אמיתי או מדומה , בתכונות או בהתנהגות המוסרית , אשר היהודי מצא —או דימה למצוא —אצל הגויים , נזקף לחובת ההבדל הדתי , או נראה לפחות כקשור בו . ציור שגרתי של דמות הגוי היה חלק מתמונת העולם הגויי שנצטיירה ליהודי באותו זמן — כדרר שנצטיירה אז בדמיון הגויים שיגרה , נוקשה עוד יותר , של דמות היהודי . אחד התפקידים העיקריים שלנו יהיה לחזור ולצרף , קו לקו , את הציור הזר . של דמות הגוי , טבעו , דתו ומוסרו , כפי שראה אותה היהודי בתקופה הנדונה . המושג 'יחם' יש לו גם משמעות מעשית . קיומו של היהודי היה תלוי ביחסיו הכלכליים עם לא יהודים , והשאלה היא , עד כמה הופרעו יחסים אלו על ידי שייכותם של הצדדים לעדות דתיות מתנגדות זו לזו . השאלה מתעוררת ביתר שאת לגבי המגע החברתי . האם נתקיימו יחסים חברתיים על אף הבדלות הדתית ? עלינו לטפל ביחס היהודים למוסדות הפוליטיים והמשפטיים של הגויים , היינו היחס לשלטונות ולבתי המשפט — היערכאות' 3 עיין J . Parkes , The Conflict of the Church and the Synagogue , 1934 , p . 158 , C . Roth , The Medieval Conception of the Jew : A New Inter- pretation , Essays and Studies in Memory of Linda R . Miller , 1938 , pp . 171—190 ; J . Trachtenberg , The Devil and the Jew : The Medieval Conception of the Jew and its Relation to Modern Antisemitism , 1934 ; G . Kisch , The Jews in Medieval Germany , 1949 , pp . 323—341

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר