פרק ראשון תחנות־חיים ראשונות ותחילת המחלוקת

עמוד:6

כמה צדיקים מודעים בתודעה רופפת תפקידם המיוחד , אולם אין הם מוכנים לגלות זאת לעולם . מתור כורח פנימי עונדים הם על פניהם את מסיכת הגשמיות וההמ 1 ניות כדי לכסות על האור הפנימי שבקרבם . ערכו של ה'הסתר / כפי שנקראת תקופה זו שלפני ה'התגלות , ' אין עיקרו הענווה הדתית , אלא נודעת לה , כאמור , משמעות של הכנה והתכנסות מיסטית הקודמת ליציאה לרשות הרבים . אדרבה המנהיג בכוח מגלה בהסתרו עזות נסתרת : פועלת כאן הדיאלקטיקה של ענווה וגאווה ספיריטואלית . ה'הסתר' של רבי ישראל בעש"ט , המוליד להתגלותו , מגלם בקרבו דרן חיים של ואגאבונד דתי . אך בגיל של ל"ו שנה נופלת המסכה ומחציתם השנייה של חייו נפתחת — והיא היפוכה של מחציתם הראשונה . אחרי 'התגלותו' משתנה עמדתו בחברה מן הקצה אל הקצה ; מי שהיה עד כה אדם בלתי מכובד בשולי החברה , ממיר את בדידותו ואלמוניותו במנהיגות חאריסמאטית . ה'התגלות' מקרינה בהקרנתה הפתאומית אל תוך החברה מד . שהיה תוכנו הגנוז של ה'הסתר . ' תיאור התפתחותם הביוגראפית ( הספרותית או המציאותית , או שתיהן כאחת ) של צדיקים רבים ניתן במסגרת זו , שנקבעה על ידי סיפור חייו של ר' ישראל בעש"ט , אלא שקיימת תת צורה לביוגראפיה האופיינית הנ"ל . המפנה הדראמאטי עשוי להופיע לא באקט ההתגלות אלא בחתך מהפכני בחיי האיש . לפי תבנית זו ור' יעקב יוסף מפולנאה אב טיפוס לצורה זו — תלמיד חכם שדרך חייו המתוארת או הנרמזת נתרחשה לפי דפוסי ההיים הנ"ל של רבנים ותלמידי חכמים , שלרוב היה מתנגד מובהק לחסידות ואף רודף לצדיק פלוני , ונכנס מכוח הנסיבות , או מתוך סקרנות גרידא , למחיצתו של הצדיק , והנה מתחולל בו המפנה בכל עוצמתו של משבר דתי : החכם התקיף יוצא מתוך הפגישה כחסידו הנכנע של הצדיק ההוא . [ ב ] ברם , תבנית זו של הביוגראפיה החסידית הטיפוסית אינה מתקיימת במלואה בסיפור חייו של ר' נחמן מברסלב : חסרה אצלו תקופת ההסתר הנגמרת במעמד ה'התגלות . ' ומכיוון שהיה נכדו של הבעש"ט , לא תצוייר כאן כלל תבנית של הפיכה ממתנגד לחסיד . עלייתו למעמד צדיק כאילו היתה בלי משים . אולם יש סימנים להרהורים של הסתר אצל ר' נחמן הצעיר , ולא קשה להניח שמוטיבים ספרותיים פעלו בהם לא פחות מחוויות אישיות : 'והיה רגיל לספר הרבה מענין מחשבותיו שהי' לו אז בימי נעוריו , בעת שעסק בעבודתו , שצייר בדעתו שאינו רוצה להיות מפורסם בשום אופן . ולא הי' רוצה להיות מקבל כלל . והי' לו כמה 2 עמדתי על כמה מנקודות אלו של הביוגראפיה הטיפוסית אשר לצדיק n Journal of , Semitic Studies כרך ג , ( 1958 ) עמ' . 208—205 3 ר"ל : צדיק . 'מפורסם' הוא שם נרדף בטכסטים אלו ל'צדיק . ' 'מפורסמי הדור' ( בליקוטי מוהר"ן תנינא , סי' א , אות ג ) הם צדיקי הדור , כעדות ההמשך שם 'מפורסמי ומנהיגי הדור' ; 'סכנה גדולה להיות מפורסם ולהנהיג העולם' ( שם , סי' יח ) פירושו : להיות צדיק ; המושג 'מפורסמים של שקר' ( שם , סי' סז ) פירושו ו צדיקים של שקר .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר