הקדמת המהדיר

עמוד:2

בתנודותיו הנפשיות של ר' נחמן , כנראה מחמת קוצר היריעה , ואילו כאן הוא מובא בשלימותו , כפי שנמצא בעיזבון . הפרק העשירי , 'קידוש השם ומיתת קרבך , נדפס לראשונה בעיתון הארץ ( ערב ראש השנה וערב יום כיפור תש"ז . ( הפרק השנים עשר , 'מגילת סתרים על סדר ביאת המשיח , ' ראה אור לראשונה בתור ' קרית ספר , ' כרך מד , תשכ"ט . הפרק השלושה עשר , 'הספר הנשרף , ' נדפס שם , כרך מה , תש"ל ; כמה הערות שנתפרסמו שם בקיצורים הובאו כאן בשלימותן . הפרק החמישה עשר , 'סדר הדפסת ליקוטי מוהר"ן קמא , ' נדפס גם הוא שם , כרך מא , תשכ"ו , אך כאן הוא מוגש בתוספת דברים להערה , 2 מכתיבת ידו של המחבר . בדקתי את המובאות ומראי המקומות בכל פרקי הספר ותיקנתי בהם כל מה שהיה צריך תיקון , ככל שהשגיחו עיני . פליטות קולמוס קלות בכתבים מתוך העיזבון , ואף במאמרים שנדפסו קודם כינוסם כאן , תיקנתי . הוספתי בתוך סוגריים מרובעים הערות והשלמות להערות בעניינים שנתלבט בהם המחבר , אך פתרו נותיהם , או קצת מפתרונותיהם , מקופלים בכתבים ברסלביים שנשמטו מעיניו הבוחנות , ובמיוחד ספרו הגדול של ר' נתן — ליקוטי הלכות . ציינתי לעיון נוסף את ספרי 'חסידות ברסלב — פרקים בחיי מחוללה ובכתביה , ' שיצא לאור בהוצאת מוסד ביאליק , תשל"ב ( בקיצור : 'חסידות ברסלב , ( ' בנוגע לסוגיות ברסלביות שנזכרו או נדונו כאן ושם מתוך פרספקטיבות שונות ומנוגדות , ובמיוחד מקומות שקביעותי ומסקנותי שם מושתתות על לקחים מתוך כתבים ברסלביים שלא היו לנגד עיני המחבר כאן . כמו כן הבאתי בהערות מקורות שפסח עליהם המחבר , אולם הם זורעים אור על דיוניו . סוגיות ברסלביות שונות חוזרות ונשנות , אם בחטיפה ואם בהרחבה , בכמה מקומות בספר זה , כפילויות אלו לא השמטתין משום שהן נדונות מתוך זוויות ראייה שונות , אך בהערות הפניתי בדרך כלל את המעיין למקומות אלה . כמה מלות הבהרה על השימוש במקורות . מראי המקומות לס' ימי מהרנ"ת הם לדפוס למברג תרס"ג , שבו השתמש המחבר בכל עבודותיו בסוגיות ברסלביות . שני החלקים של הס' חיי מוהר"ן שנזכרים כאן הם לפי דפוס ירושלים תש"ז , חוץ ממקומות מעטים שלצורך בירורים פילולוגיים צוין בהם דפוס למברג תרל"ד , הדפוס הראשון . הלשונות מתוך ספר ספורי מעשיות הם מתוך מהדורת הורודצקי , ברלין תרפ"ג , שבה השתמש המחבר בכל דיוניו בסיפורי ר' נחמן . מראי המקומות לס' שבחי הר"נ ושיחות הר"נ הם לדפוס ירושלים תש"ד , שיצאו לאור בשם הכולל שבחי הר"נ . הלשונות מתוך ליקוטי מוהר"ן קמא ותניינא הם לפי הדפוסים המאוחרים , כגון ירושלים תרצ"ו , חוץ ממקומות מעטים שבהם הביא המחבר מתוך הדפוס הראשון לצורך העניין . כתבים ברסלביים אחרים דפוסיהם צוינו בפנים . אני מודד , מקרב לב לפרופ' גרשם שלום , שסייעני בעצתו הן בקביעת המבחר מתוך העיזבון והן בשאלות אחרות שהתעוררו תוך כדי הכנת ספר זה לדפוס . ירושלים , תשרי תשל"ג מ . פ .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר