פתח־דבר

עמוד:13

פתח דבר המבחר הזה ודברי המבוא הנלווים אליו כוונתם לקרב את הקורא אל התחנה האחרונה של השירה העברית במזרח אירופה ואל חטיבה שירית , שרוב יוצריה נשתכחו מן הקוראים ומן הביקורת , המחקר וספרי הלימוד . יוצרים נודעים כיצחק קצנלסון , מתתיהו שהם ובר פומרנץ אמנם זכו לכינוס יצירותיהם ולמהדורות חדשות שלהן , אבל לתיקון שכזה לא זכו היוצרים הצעירים בפולין , שפרסמו בשנות העשרים לחייהם קובץ שירה יחיד , מודפס על נייר גרוע במספר קטן של עותקים . ספריהם נדירים מאוד ולעתים אין למצוא אותם גם בספריות אקדמיות . לא קשה להסביר את השכחה הזאת , שכן שירתם של יצחק אריה ברגר , אברהם דוד ורבנר , מלכיאל לוסטרניק ואחרים לא תמיד היא מכוונת אל טעמו של הקורא בן ימינו , ולא תמיד היא מתיישבת עם תמורות הלשון והסגנון ועם התביעה לסמנטיקה מורכבת של המבע בימינו . אבל מי שאוזנו קשובה ליוצרים האלה ימצא בשירתם חוסר מרגוע , מועקת המציאות והעתיד — דברים קרובים ומוכרים . עדים נאמנים היו לזמנם ולמקומם , ושירתם נכתבה בנסיבות קשות לעולם היהודי , במרכז ספרותי שוקע , בשעה של משבר כלכלי , אי יציבות פוליטית וחרדה מפני הבאות . לכתיבת שירה עברית בפולין של שנות השלושים היה טעם של עיסוק בעניין אבוד , של קיום חריג , שיש בו מן הוויתור על ההווה והליכה נגד הזרם . קולם המתוח , המשווע לעזרה , של הצעירים הבודדים האלה , המבטאים את עצמם בנסיבות קשות כל כך , ראוי לתשומת לב , להרהור ולזיכרון של בני דור אחר . אבל לא רק חובת הזיכרון ההיסטורי היתה לנגד עיני בעת הכנת המבחר , אלא גם ההכרה , שבעשרים השנים שבין שתי מלחמות העולם , ובייחוד ב'שנות השלושים הרעות , ' נוצרה בפולין 'שלוחה' עצמאית ואינה מוכרת דיה של המודרניזם העברי , רטוריקה בעלת ייחוד של המצוקה הגשמית והרוחנית , וסימניה המובהקים : הישירות , השאיפה לפשטות ודרגת הקונקרטיזציה הגבוהה של עקות הזמן , לעתים עד כדי התקרבות אל 'שירת העובדות ' ' ) חסרה עבודה גם בלבוב , בקרקוב ובוורשה , ' כותב י"א ברגר , ( וכן העמדת דגם מקורי של 'האני הלירי , ' האדם הפשוט , בךהכרך , הטרוד בעסקי חולין של בני האדם . את דרכי העיצוב האלה אי אפשר להסביר על פי המסורת הפנימית של המודרניזם העברי בלבד , ואת מקורן צריך , כמדומה , לחפש בשירה הפולנית בת הזמן .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר