קורותיהם של אופני־הראייה

עמוד:11

קורותיהם של אופני הראייה [ על שיטת הסתכלותו של ו ל פ ל י ן בתולדות האמנות ] מאת משה ברש א משמעותה הגדולה של משנת ולפלין ובעיותיה לענייניהן אינן נגלות לעינינו במלוא מידתן אלא אם כן ראינו את מקומה הסגולי של משנה זו במסורת כתי בתם של תולדות האמנות . לפיכך אפשר שאין דרך טובה להעמיד את הקורא על מהותה של שיטה זו מלהסמיכה לפרקים , שקדמו לה בכתיבת תולדות האמנות . כתיבת קורותיהן של האמנויות הפלאסטיות היא מן העיסוקים הרוחניים , שעבר ארוך ועשיר להם מאחוריהם . ראשיתה בעת העתיקה , ובה הגיעה — כפי שמעידים השרידים שנשתיירו בידינו — למדרגה גבוהה . בזמנים הקרויים בפינו בשם 'ימי הביניים' נידונה אמנם האמנות בהקשרים אחדים ( גם מן הצד הטכני וגם מצד מקומה של היצירה האמנותית במערכי הפולחן , ( אולם היסטוריה של האמנות חסרה בהם . רישום תולדותיה של האמנות מתחדש בימי הריניסאנס , ומאז המאה הט"ז הוא קיים ברציפות עד ימינו . המתבונן בגלגוליה של כתיבת קורות האמנות אפילו התבוננות קלה שבקלה , על כורחו הוא מרגיש , כי מושאן של תולדות האמנות הלך ונשתנה בתמורות העתים . מה הוא מושאן האמיתי של תולדות האמנות ? מה בעצם עסקו של מקצוע זה ? מה הם האספקטים , שהוא מבקש לחקור ולכתוב ? לנגד עיניו של כותב תולדות האמנות עמדה תמיד שאלת טיב המושא . על שאלות אלה ניסו להשיב כפעם בפעם תשובה חדשה . משנת ולפלין זו משמעותה העיקרית , שהיא מגדירה הגדרה חדשה את עצם מושאן של 'תולדות האמנות . ' רישומה של הגדרה זו הוא אחד הקווים הניכרים ביותר בכל הגות שבאמנות .

מוסד ביאליק

האוניברסיטה העברית בירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר