בשער הילקוט

עמוד:5

בשער הילקוט ילקוט מאמרים זה הוא מיזם של "פורום מרכזי הלשון העברית" במכללות האקדמיות לחינוך בשנים תשס " ח-תשס " ט . בילקוט אסופה של מחקרי לשון בעקבות אלה שנתפרסמו בעבר ב " ילקוט הלשון - לקט מאמרי מופת לשימושם של תלמידי המוסדות להכשרת מורים וגננות" ( בעריכת א ' צלמון , משרד החינוך והתרבות - המחלקה להכשרת עובדי הוראה , ירושלים תשל"ז , ( מאמרים הנחשבים ל"נכסי צאן ברזל" של מחקר הלשון העברית ושעדיין לא נס ליחם . עם זאת הורגש הצורך להציג לפני תלמידינו במכללות מבחר חדש של מחקרים עדכניים בעברית החדשה ובהוראת הלשון . המאמרים המתפרסמים בזה נבחרו על פי ההמלצות של חברי הפורום , והם משקפים את צורכי ההוראה במכללות על סמך ניסיונם . רוב המאמרים נכתבו על ידי עמיתינו במכללות . העקרונות שהנחו את חברי הפורום היו אפוא אלה : ( 1 ) עדכנות - כל המאמרים הבאים בילקוט הם משנות התשעים של המאה 20-ה ואילך , רובם נתפרסמו בכתבי עת או בקובצי מאמרים בחמש השנים האחרונות ; ( 2 ) התאמה לתכנית הלימודים במכללות - מלכתחילה נבחנו המאמרים לאור התאמתם לשיעורים בלשון העברית הניתנים לכלל תלמידי המכללות לחינוך , בהתאם לתכנית "לימודי היסוד בלשון העברית במכללות לחינוך" ( תשס " ג , ( אך נוספו עליהם פריטים אחדים גם לתועלת המתמחים בחוגים ללשון העברית הפועלים בחלק מן המכללות ; ( 3 ) עיסוק בבעיות היסוד של תחום החקר - רוב המאמרים עניינם בתופעות כלליות , ואף המאמרים הדנים בפרטים הריהם בבחינת "לא ללמד על עצמו יצא אלא ללמד על הכלל כולו יצא . " כל בחירה קשה היא . לנגד עינינו עמדו עוד מאמרים רבים של חוקרים דגולים שתרומתם מוכרת לכול . צירוף העקרונות שהוזכרו לעיל , ובייחוד ההתאמה לצורכי ההוראה במכללות לאור ניסיונם של רכזי הלשון , של ראשי החוגים ללשון העברית ושל המרצים בכיתותיהם - הכריע את הכף . למאמרים המתפרסמים בזה הוספנו הצעות ל '' קריאה נוספת , " מאמרים שמפאת קוצר היריעה לא יכולנו להביאם בשלמותם , אך הם הומלצו על ידי החברים , ולא רצינו לוותר על אזכורם .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר