הקדמה

עמוד:11

המצוקות עולות גם בתחומים אחרים , שנדווח עליהם בפרקי ספר זה . כחוקרים בתחומי החינוך והחברה אנו מנסים לייצר ידע נרחב על מצבים מעין אלה , ועוסקים שנים מספר בשאלות כגון : מהם מצבי להץ ומצוקה של צעירים במערכת החינוך ובחברה בכלל ? ממה נובעים מצבי הלהץ והמצוקה בקרב הצעירים ? מהן ההשלכות של הלחץ ושל המצוקה על הסתגלותם של צעירים לדרישות הסביבה ? כיצד מתמודדים הצעירים עם מצבי להץ ומצוקה ? מהם מקורות העזרה שבני הנוער פונים אליהם , ומהי מידת יעילותם בעיניהם ? כיצד תופסים אנשי חינוך את אופן התמודדותם של תלמידים עם מצוקות ? מצבי להץ ומצוקה של צעירים בישראל נמצאים בצומת המפגיש שלושה נתיבים : הראשון - תהליכים התפתחותיים בעלי אופי אוניברסלי , המאופיינים בהשתנות מהירה של המציאות הפסיכו-חברתית של הפרט , שמערערת את שיווי המשקל הפסיכולוגי שלו ; השני - המציאות המיוחדת של המדינה והחברה הדינמית והרב-תרבותית בישראל של היום , המזמנות מצבי להץ ייחודיים לצעירים בארץ ; השלישי - ההתנסויות בתוך מערכת החינוך , המייצרות מצוקות הנובעות מן הצורך לעמוד בדרישות אקדמיות . צעירים החווים מצבי להץ ומצוקה נדרשים להתמודד עמם ללא הפוגה , על מנת להסתגל לדרישות הסביבה ולהמשיך בחיים יצרניים מתוך תחושה של רווחה . התמודדות יעילה מחייבת שימוש במשאבים חיצוניים , שהצעירים יכולים לבחור מתוך מאגר רחב של מקורות פורמליים ובלתי פורמליים שהסביבה מעמידה לרשותם . הספרות המקצועית בתחום מצבי להץ וחיפוש עזרה מלמדת אותנו שקיים פער מסוכן בין הצורך לקבל סיוע מגורם חיצוני לבין הנכונות להשתמש בו . חלק ניכר מן הצעירים הנחשפים למצבי להץ בוחר להימנע מפנייה לעזרה על אף הסבל הכרוך במצבים אלה . ההימנעות מפנייה לעזרה

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר