פתח דבר

עמוד:9

את הספרים לטוב ולרע , לא תמיד יש להם היכולת לראות את הדברים מנקודת הראות של הילדים . ספר זה נועד למלא את החסר בתחום ספרות הילדים שיש בה היבטי תזונה . התרבות המודרנית מעבירה מסרים סותרים בנוגע לאוכל : מחד גיסא , אוכל נתפס כמסמל שפע , אהבה ומעמד חברתי . מאידך גיסא , התרבות משדרת אידאל של גוף רזה עד כדי פגיעה בריאותית . שני מסרים סותרים אלו יוצרים בלבול בעמדות של הורים ושל מחנכים , ובעיקר אצל ילדים , שעדיין לא פיתחו עמדה ברורה בנושא . ספרות הילדים עשירה בטקסטים העוסקים באוכל ובדימוי גוף . כך , למשל , קרול ( Carole , 1999 ) בספרה The anthropology of food and body סוקרת את התפקידים של סיפורי ילדים ואת חשיבותם . היא מבססת את דבריה על כאלף ספרי ילדים שנסקרו , ומציינת את הנושאים המרכזיים הקשורים באוכל העולים בסיפורים . נקודת המוצא היא כי האוכל הוא רכיב תרבותי מרכזי בכינון יחסים עם עולם המבוגרים . האוכל הוא אמצעי העברה למה שהפסיכולוגים מכנים : יצירת ספרציה אינדיווידואציה . הנושאים שהיא מציגה : אוכל ומגדר , שומן כסמל סטטוס , שליטה באוכל , אוכל כשליט , אוכל ומשפחה , כעס ורעב . ניתוח הסיפורים בעבודתה מתמקד כמשמעות הסימבולית שלהם ובהשלכותיהם על עולמם של הילדים . טקסטים אלו גורמים להפנמה של מסרים , שחלקם תורמים לבריאות הנפשית של הילדים באשר למקום האוכל בחייהם , וחלקם מעוותים אותה ועלולים במקרים קיצוניים לגרום לגיבוש תפיסה שגויה , הפוגעת בצריכה נכונה של מזון ובגישה תקינה אליו . על העוסקים בחינוך מוטלת האחריות לטפל בבריאות הנפש של הילדים גם בתחום זה . אנו מציעות שימוש בביבליותרפיה ככלי טיפולי שיכול לסייע בגיבוש תודעה ועמדה תקינה ביחס לשדרים שהחברה מעבירה לפרט בנושא המזון . כמו כן הביבליותרפיה יכולה לסייע בפתרון הסתירה שצוינה לעיל על ידי הבאת הקונפליקט למודעות . היא יכולה וצריכה לגרום לעיצוב

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר