ב. מדוע נדרשת "דרך ישראלית"?

עמוד:12

מגוון הזהויות הגלותיות שהובאו לכאן ממערב וממזרח על ידי החילונים , על ידי המסורתיים ועל ידי האורתודוקסים . למעשה , מערך אמונותיהם של רוב היהודים במדינת ישראל משלב את ערכי היהדות והדמוקרטיה כאחד . הזרם המרכזי בחברה הישראלית מצדד הן בשמירה מסוימת על ערכים מסורתיים והן בערכים דמוקרטיים כגון חירות הפרט ושוויון האדם . עם זאת ניכרת מבוכה גדולה בשאלה כיצד אפשר להיות ( מבחינה ערכית ) גם יהודי וגם דמוקרטי . כפי שיובהר בהמשך , מזווית הראייה האורתודוקסית , הרואה בהלכה התגלות של דברי אלוהים למשה בסיני , אכן קיימת בעיה בשילוב של ההלכה עם ערכי הדמוקרטיה היחסיים . אולם הזרם הציוני המרכזי , הרואה ביהדות תרבות לאומית , יצירה אנושית-רוחנית , רואה עצמו כזרם יהודידמוקרטי . להלן כמה דוגמאות בולטות : הרצל , חוזה המדינה , שילב בכתביו זיקה אל המקורות , שספג כנראה בחינוכו הנאולוגי ( סוג של זרם רפורמי , בהונגריה . ( אחד העם , יריבו , דגל בערכי הצדק והשוויון וגרס כי הם העיקר במסורת . ברל כצנלסון , שהקים את ההסתדרות , דגל בבחירה של ערכים מתוך המסורת , בניגוד לאלה שצידדו בהתנכרות לה . וכן ברדיצ ' בסקי , ביאליק , א"ד גורדון ותלמידיהם מיזגו בהגותם ערכים יהודיים וערכים דמקורטיים . פשיטא , כל מי שהוא הומניסט יהודי מהווה דוגמה חיה לאפשרות העכשווית להיות יהודי-דמוקרטי . מיזוג זה אפשרי משום שקיימים ערכים אוניברסליים של הומניזם גם במקורות היהדות , החל במינוח על בריאת האדם בצלם אלוהים , עבור למוסר הבסיסי שבעשרת הדיברות וכלה בחזון אחרית הימים . השאיפה הרוחנית האוניברסלית אינה מתגלה אלא ביישומיה הייחודיים ( פרטיקולריים . ( 2 הרצל , בהבינו את העצמה הרוחנית הגלומה במועדי ישראל , כתב בספרו אלטנ 7 ילנד : ( 1902 ) "ליל-סדר זה הוא שעת חג מתאימה לספר על יציאת היהודים החדשה . אנו קוראים הערב בהגדה העתיקה שלנו , איך הסבו החכמים לפני שנים רבות בבני-ברק וסיפרו ביציאת מצרים כל אותו לילה . אנחנו צאצאיהם של רבי אליעזר ורבי יהושע ורבי אלעזר בן עזריה ורבי עקיבא ורבי טרפון ; וזהו ליל בני-ברק שלנו ! ישן וחדש יתמזגו . תחילה נסיים את הסדר שלנו כמנהג אבותינו . אחר כך יתייצב לפנינו הזמן החדש בתהליך התהוותו . שוב הייתה מצרים לבית-עבדים ... ושוב יש יציאת מצרים ... ובאר \ ישראל יאמר אדם לאדם 'אחי אתה , אחי , ברוך בואך . ' גאולה אחת יש ליהודי העולם . עלינו לחזור לדרך הישנה והמנוסה , אבל בצורה חדשה . לתכלית זו יש להשתמש בכל האמצעים של ההווה , ודבר פשוט וישן זה הוא עניין יציאת מצרים . "

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר