א. מגמת הספר - להציע דרך ערכית-תחנית אקטואלית

עמוד:11

ב . מדוע נדרשת "דרך ישראלית ?" החזון הציוני-מוסרי של הציונות הרוחנית נסב על דמותו של "היהודי החדש " ועל החברה במדינת ישראל , שיהיו בבחינת "אור לגויים , " כלשונו של דוד בןגוריון . לצערנו , ברור לכול שהחזון הציוני-מוסרי התגשם רק בחלקו , ורבים יסתפקו כיום בחזון של "להיות אור לעצמנו . " הסיבות להידרדרות במוסר הלאומי הן רבות , ולטעמי הסיבה העיקרית מבוטאת באמירה המקראית "באין חזון ןפרע עם " ( משלי כט , . ( 18 אופייה הרוחני של מדינת ישראל , מייסודה ועד מלחמת ששת הימים , הושפע רבות מהוגי הציונות הרוחנית . ייחודה המרתק של המדינה הוא בשילוב הסוער , ולכאורה סותר , שבין התרבות המערבית - שהובאה לכאן על ידי מייסדי המדינה , כגון הרצל , נורדאו ואנשי העליות מאירופה - ובין 1 על מכלול ההוגים בזרם הציוני-רוחני ועל המוסר הנבואי , ראו שביד , תשנ " ט . ספרו זה היווה תשתית לספרי , אולם התמקדתי רק בחלק מההוגים , אלה המבטאים את האידאות המרכזיות של הזרם הציוני-רוחני . בצדקתה של הציונות . ואכן , המכנה המשותף של כל ההוגים היה התובנה השורשית כי ערכי היהדות וערכי המודרנה עולים בקנה אחד וכי שילובם הרעיוני של אלה יסייע לפתח בני אדם וחברה טובים יותר . תובנה יסודית זו היא הליבה של מגילת העצמאות ומשמשת תשתית לספר זה . בשפה העברית יש למושג "אנושי " שתי משמעויות סותרות . מחד-גיסא , ברמה המילונית נשמר המובן הקלסי , דהיינו מתחשב , הומני , נדיב , רחמן , והיפוכו הוא אכזריות וברבריות ( אבניאון , . ( 2000 מאידך-גיסא , במילה אנושי נכללים בשימוש היום-יומי גם "חוליי הרוח" הנפוצים במין האנושי - שחיתות , אכזריות , רודנות ותוקפנות רצחנית . המודל הרוחני בספר זה מציב את אלה מול אלה - הערכים האנושיים הם התיקון לחוליי הרוח של בני האנוש . "מדרג האנושיות " מתחיל ברוע האנושי ומטפס ועולה עד ל"אנושיות " כשיאה של ההתנהגות האנושית . ייחודו של הספר בהיותו פרדיגמה להשקפה רוחנית ישראלית . זו מציבה על גבי התשתית ההגותית של הציונות הרוחנית מבנה מדורג של ערכי-על יהודיים-דמוקרטיים , אשר ההליכה לאורם מסייעת להתפתחותו הרוחנית של האדם הישראלי .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר