ריאיון עם חיים גורי

עמוד:8

האוניברסלית , הוא היה ספר המהפכה העברית והציונית , שחוללה את שיבת ציון . הוא ספר התשתית . התרבות החילונית שבתוכה גדלתי עיצבה אחרת גם חגים מסורתיים , סדר הפסח למשל . אני זוכר את הסדר בקיבוץ יגור , בניצוחו של איש הרוח והמלחין יהודה שרת . שימשו יחדיו פרקי ההגדה המסורתית וקטעים נבחרים מהספרות העברית החדשה , מכתבי ברל כצנלסון ומביאליק כמו 'מתי מדבר' ו'מתי מדבר האחרונים . ' כך אירע גם בקיבוצים אחרים . בין השנים 12 15–ל בחיי הייתי ילד חוץ בחברת הילדים של הקיבוצים בית אלפא וחפציבה . אני זוכר היטב את הסדר הראשון שנכחתי בו , שנערך בחדר האוכל בבית אלפא . אווירת חג , מפות לבנות ועליהן מצות , אך גם לחמניות שקראו להן ' גלוסקאות . ' על הקיר ראיתי פרסקו ענקי של הצייר דייגו דהריברה ' הקוצר . ' שרו בחבורה פרקים מההגדה המסורתית , מעורבים בשירי עם ארץ–ישראליים , בתום הטקס פתחו ב'הורה' סוערת . בחוץ , לאור הירח המלא , עמדו שני חברי הקיבוץ . אחד מהם צעק באוזני חברו , מנהל בית הספר : ' מה שקרה הערב בחדר האוכל זה סקנדל גדול מאין כמוהו ! מה אנחנו עושים לילדים שלנו !? דגנרטים יצמחו פה . ' ! הוא נבהל כנראה . מצד אחד היה מהפכן וחילוני , ומהצד האחר חשש מפני הנתק התרבותי . השעטנז הזה הפחיד אותו . החלופה הזאת נתפסה בעיניו כמסוכנת מדי , כדלה אל מול הטקסטים והמנהגים שעברו מדור לדור . היום אתה עד פה ושם לצורה זו או אחרת של חזרה בתשובה בין חברי קיבוצים . ברל כצנלסון , המורה הגדול של תנועת העבודה , לא השלים עם העובדה שיום תשעה באב היה עובר כיום רגיל ברחבי המחנה . אני שב אל התנ"ך . כאשר למדתי באוניברסיטה העברית בירושלים בראשית שנות החמישים של המאה הקודמת הייתה זו מרכז עולמי לחקר המקרא , ותלמידים רבים עסקו בכך . אומרים לי כי היום קומץ בלבד ממשיך בכך , ורבים לומדים סינית משום שהמדינה הענקית הזאת הולכת ותופסת מקום ראשון בעולם , ולמען הקשרים אתה רצוי ללמוד סינית . שאלה : אולי שורש הבעיה נעוץ בראש ובראשונה במערכת החינוך ? האין החברה הישראלית בכללותה שרויה ב'נתק אסוציאטיבי ? ' הרי התלמידים הצעירים הללו הם תוצר של מערכת החינוך שהיא עצמה תוצר של החברה . תשובה : זו חברה הנוצרת על האבניים . אילו קרה דבר דומה לשיבת ציון באלסקה למשל היינו שולחים שליחים לאלסקה ללמוד מניסיונם של האסקימואים שם את סיפורו של עם האסקימואים , שגורש מארצו לפני אלפיים שנה וחזר לאלסקה וחידש את השפה האלסקית ואת ימיו כקדם . כבר נאמר

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר