מודיעין לאומי, מודיעין עסקי - תחרותי ומה שביניהם

עמוד:44

המתקפה . הציפיות לשיפור איכות המודיעין עם הגידול במשאבים לא התממשו , יכולות המודיעין ( האמריקאי והבריטי ) לא השתפרו בשנים האחרונות , והסיבות לכשלים נותרו כשהיו . כישלון מודיעיני עסקי מוגדר כהפתעה משמעותית לפירמה הנגרמת כתוצאה מהערכה מוטעית של סביבת התחרות . בתחום העסקי תהליך בדיקה מקיף והפקת לקחים מכישלונות פחות מקובלים . עם זאת , בשנים האחרונות חודרת בהדרגה ההכרה כי בין הסיבות לכישלונות עסקיים בסביבה התחרותית נמצאים גם מודיעין חסר , קשיים של מנהלים להבחין בשינויים בסביבה העסקית , התעלמות של מקבלי החלטות מהמודיעין שהובא לפניהם ומידע מוטה שהוגש להם מתוך כוונה לרצותם . מוכרת גם התופעה כי בגין גודלן של הפירמות קיימים בתוכן “ איים “ של מודיעין איכותי , אשר זמינים לבודדים או לקבוצות קטנות אך אינם משתלבים בגיבוש תמונת המודיעין ובהגשתה למקבלי ההחלטות , בדרך כלל כתוצאה מחוסר מודעות לצורכי המודיעין או מרצון לשמר עמדות כוח ללא שיתוף במידע . בתחום העסקי פועלים זה שנים רבות כדי לשתף במידע פנימי וגם תחרותי רבים בתוך הארגונים לאחר שהגיעו למסקנה כי שיתוף במידע הוא אחד האמצעים לחיזוק כושר התחרות העסקי . בתחום הלאומי נושא השיתוף במידע הוא אחד הלקחים החשובים של ועדת החקירה על מתקפת הטרור ב 11 בספטמבר . 2001 לדעת הוועדה , הסודיות והמידור הבלתי מידתיים היו בין הגורמים המרכזיים לכישלון המודיעיני בסיכול המתקפה הזאת . המחקר האקדמי על כישלונות בתחום העסקי לא מרבה להדגיש את הכישלון המודיעיני , אלא בוחן נסיבות אחרות כגון מוצרים לא מתאימים , תמחור לקוי , תגובה איטית לצעדי המתחרים , כישלון אישי של מנהלים . ’וכו ברוב המקרים , גם בכישלונות עסקיים גדולים , כאשר מחיר הכישלון גבוה , הוא ניתן לתיקון בזמן סביר ולכן מדאיג פחות מההשלכות של כישלונות מודיעיניים ברמה הלאומית . פתרונות מקובלים לכישלונות עסקיים כגון החלפת הנהלה בכירה וביצוע שינויים ארגוניים פנימיים מתעלמים בדרך כלל מחוסר במודיעין או מתשומת לב לקויה של מקבלי החלטות למידע שהיה ומתמקדים בכשלי היערכות ובביצועים ירודים . בכל העולם וגם בישראל גובר מספרם של המנהלים המגיעים לתובנה כי מודיעין איכותי המגיע בזמן הוא קריטי להצלחה עסקית ולכן פועלים להטמעת הדיסציפלינה של המודיעין התחרותי בארגוניהם . האם למודיעין הלאומי יש מה ללמוד מהמודיעין התחרותי ? במשך שנים החשיבה המקובלת הייתה כי המודיעין העסקי לומד מהמודיעין הלאומי בכמה תחומים : ( 1 הטמעת התהליך המודיעיני בפעילות העסקית ; ( 2 מיקוד פעילות המודיעין סביב צי “ ח המתעדכן באופן שוטף ; ( 3 יחסי גומלין בין המודיעין למקבלי ההחלטות ; ( 4 שימוש ב “ סימנים מעידים “ לצורך התרעה על איומים בסביבת התחרות כגון איבוד נתח שוק , קשיים מול לקוחות עיקריים , ירידה בהתעניינות הנהלה בכירה במתחרים , התעלמות ממתחרים חדשים , איחור בתגובה לשינויים וגם חוסר ידע על המתחרים . קהילת המודיעין בארה “ ב גרסה בטעות במשך שנים רבות שאין לה מה ללמוד מהמודיעין העסקי . זאת אף שגורמים בוועדות המודיעין של הקונגרס וכן מומחי מודיעין ניסו לשכנעה בטעותה . מתברר כי במודיעין הלאומי רגילים לבחון ארגוני יריב בהסתמך על מידע סודי ולא מנוסים באיסוף מודיעין גלוי ובניתוח כמויות מידע גדולות על קהלים גדולים - לדוגמה , לצורך זיהוי מוקדם של התקוממות אזרחית או של שינוי מגמות בקרב קהלים המאיימים על שלטון קיים , שבו לעולם העסקי ניסיון רב בגין השימוש במחקרי שיווק ובאיסוף גלוי לזיהוי דרישות והעדפות של צרכנים . הכישלון המודיעיני בחיזוי אירועי “ האביב הערבי , “ כפי שצוין על ידי סגן ראש ה דיוויד שאד , הביא גופי מודיעין בארה “ ב לבחון את הניסיון העסקי הרלוונטי בניתוח עמדות של קהלים רחבים הנקרא Crowd Sourcing בשיתוף עם האקדמיה , כפי שעושות זה מכבר חברות גלובליות רבות וביניהן אינטל , , HP דל , גוגל , אלי לילי ( תרופות , ( פרוקטר אנד גמבל וג’נרל אלקטריק . תחום נוסף שבו עושה המודיעין האמריקאי ניסיון ללמוד מהעולם העסקי הוא חיזוי שווקים ( Prediction Markets ) שבו נצבר ניסיון עסקי רב המאפשר להעריך כיוונים ומגמות בשווקים ואף לקבל התרעות מוקדמות על שינויים צפויים . סיכום העוסקים במודיעין תחרותי חותרים בהתמדה להגיע לרמה מקצועית המקובלת במודיעין הלאומי ורואים בו מודל נכון לטיפול במידע , לניהול המודיעין ולמעורבות בקבלת החלטות . הכישלונות המודיעיניים של המודיעין האמריקאי בעשור האחרון , כולל אי חיזוי אירועי “ האביב הערבי , “ הביאו גופי מודיעין בארה “ ב לנכונות לבחון את הניסיון הרלוונטי בתחום העסקי בניתוח עמדות של קהלים גדולים , בביצוע תחזיות ובמדידת ערך המידע , כפי שמוכר היטב בעולם העסקי . נראה כי על המודיעין הלאומי ללמוד מדיסציפלינות אחרות , בכללן מהתחום העסקי , כדי לבחון כיצד יוכל לטייב את יכולותיו . לצורך זה עליו להיפתח לעולם העסקי ולהטמיע חשיבה פתוחה היכולה לסייע בידיו בפיתוח יכולות חדשות , שלאחר ביצוע התאמות יוכלו לסייע לו בעמידה באתגרים הקשים העומדים לפתחו . רשימת המקורות מופיעה באתר המל “ מ , בגרסה האינטרנטית של הגיליון בעמ’ 49 בקהילת המודיעין האמריקאית עלתה חשיבותו של המודיעין הגלוי מאז “ האביב הערבי , “ בעיקר הצורך בהבנת מגמות , העדפות ותפיסות בקרב קהלים רחבים , תחום שבו העולם העסקי מנוסה בין היתר באמצעות המחקר והמודיעין השיווקי במודיעין הלאומי רגילים לבחון ארגוני יריב בהסתמך על מידע סודי ולא מנוסים באיסוף מודיעין גלוי ובניתוח כמויות מידע גדולות על קהלים גדולים , שבהם לעולם העסקי ניסיון רב בגין השימוש במחקרי שיווק ובאיסוף גלוי לזיהוי דרישות והעדפות של צרכנים העוסקים במודיעין תחרותי חותרים בהתמדה להגיע לרמה מקצועית המקובלת במודיעין הלאומי ורואים בו מודל נכון לטיפול במידע , לניהול המודיעין ולמעורבות בקבלת החלטות

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר