מודיעין לאומי, מודיעין עסקי - תחרותי ומה שביניהם

עמוד:43

הוא בתחום האסטרטגי , בסיוע לחברה העסקית להכיר ולהעריך את המתרחש סביבה ולתרום לתכנון הפעילות וההיערכות לשנים הקרובות . מהו האתגר שעמו מתמודד המודיעין ? במודיעין הלאומי , כמו במודיעין העסקי , גורמי האיסוף מצליחים בדרך כלל להביא מידע מספק ואף משמעותי , המסייע להעריך נכונה את האיום ואת משמעותו . מודיעין בתחום העסקי תחרותי , שלא כמו המודיעין הלאומי שלרשותו עומדים מידע סודי וייחודי ומשאבים גדולים מאוד , מקפיד לפעול על פי החוק , ופעילותו מבוססת על מידע גלוי , אך אין בכך משום יצירת קושי מיוחד בהבנת הסביבה החיצונית . המודיעין העסקי פיתח זה מכבר יכולות משמעותיות במעקב אחר המדיה החברתית ובשימוש בתובנות המתקבלות מכך ככלי נוסף בתהליך קבלת החלטות , ועל כך הצביעה לאחרונה חברת הייעוץ העסקי המובילה בעולם “ מקינזי . “ במאמר שפרסמה נאמר כי פותחו בתחום העסקי גם כלי ניתוח מתקדמים לטיפול במידע העצום המגיע מהמדיה החברתית . גם המודיעין הלאומי נותן משקל הולך וגדל למידע גלוי המתגלה כבעל איכויות שאין להתעלם מהן . עם התפתחות רשת האינטרנט , מהפכת המידע ובמיוחד המדיה החברתית נהפך העולם העסקי להרבה יותר שקוף ממה שהיה בעבר . הקושי להגיע למידע חשוב יורד בהדרגה , והבעיה העיקרית היא התמודדות עם כמויות המידע העצומות . עיקר הקושי הוא בפיתוח יכולות להפיק תועלת מהמידע ולנתח אותו נכון . בקהילת המודיעין האמריקאית עלתה חשיבותו של המודיעין הגלוי מאז “ האביב הערבי , “ בעיקר הצורך בהבנת מגמות , העדפות ותפיסות בקרב קהלים רחבים , תחום שבו העולם העסקי מנוסה בין היתר באמצעות המחקר והמודיעין השיווקי . בתחום העסקי אחד מגורמי האיסוף המשמעותיים ביותר , מההיבט האיכותי , הוא עובדי החברה עצמם . מאחר שלרבים מהם קשרים עם גורמים שמחוץ לחברה שלהם במסגרת תפקידם , הם נחשפים למידע חשוב היכול לסייע בהשגת יתרון תחרותי ושימורו . הדבר מחייב את אנשי המודיעין בחברות העסקיות לבנות קשרים עם עובדי החברה הרלוונטיים ולתדרך אותם בדבר נושאי העניין וכן לקבל מהם מידע המגיע לידיעתם . יודגש כי בתחום העסקי ישנה שמירה קפדנית על פעילות לפי החוק ובדרך כלל גם לפי קוד אתי , ופירמות מקפידות לפעול בדרך זו . בשנים האחרונות , עם ההתפתחות המהירה של המדיה החברתית , מקיימות חברות רבות את הקשר עם עובדיהן , המכירים את סביבת התחרות , באמצעות מערכות מדיה חברתית פנימיות אשר לגורמים שמחוץ לחברה אין גישה אליהן . כישלונות מודיעיניים בעולם הלאומי והעסקי אחת ההגדרות של כישלון מודיעיני על פי ה היא “ הפתעה שיטתית הנגרמת לארגון שנובעת מהשערות לא נכונות , חסרות או לקויות . “ על פי הגדרה אחרת כישלון מודיעיני הוא “ הפתעה ארגונית הנובעת ממידע לא נכון , מחוסר במידע , מהתעלמות או מהשערות לקויות . “ לעתים קרובות המשמעות היא אי זיהוי בזמן של איום משמעותי , אשר מימושו נותן יתרון מהותי לצד היוזם וכתוצאה מכך נגרם נזק משמעותי לצד האחר . בחינת הכישלונות והסיבות להתרחשותם מובילה למסקנה כי במקרים רבים ניתן היה למנוע אותם . הכישלונות בדרך כלל אינם נובעים ממחסור במידע אלא ככל הנראה מקשיים בהבנה נכונה של המידע הזמין , בניתוח המשמעויות ובהצגת האיום , וכן כתוצאה מכשלים ארגוניים , מקשיים ביישום של “ תרבות מודיעינית “ ובהערכת איומים חדשים ובלתי מוכרים ולעתים אף כתוצאה מחדירת שיקולים פוליטיים להערכות המודיעיניות . יהושפט הרכבי הדגיש את האי הבחנה באיומים כתוצאה מכשלים קוגניטיביים ומקושי לייצר תמונה מציאותית . לאחר שמתרחש כישלון מודיעיני ברמה הלאומית , בדרך כלל נערכת בדיקה מקיפה של הסיבות לכישלון כדי להימנע ממנו בעתיד , ומתלווה לכך חשיפה גדולה לציבור בגין משמעות הכישלון והשלכותיו . יצוין כי לפני רוב מתקפות הפתע מאז 1939 טענו קהילות המודיעין שהמתקפה אינה קרובה , ולכן האשימו מקבלי ההחלטות את המודיעין על שלא חזה את בשנים האחרונות גוברת בתחום העסקי ההכרה כי מודיעין הוא אחת מיכולות הליבה ( Core Capabilities ) הנדרשות לחברה עסקית בתהליך קבלת החלטות , כמו יכולות אחרות שיקדמו אותה בסביבת התחרות כגון שיווק , מכירות , תפעול וכו’ המודיעין העסקי פיתח זה מכבר יכולות משמעותיות במעקב אחר המדיה החברתית ובשימוש בתובנות המתקבלות מכך ככלי נוסף בתהליך קבלת החלטות . גם המודיעין הלאומי נותן משקל הולך וגדל למידע גלוי המתגלה כבעל איכויות שאין להתעלם מהן יהושפט הרכבי , ראש אמ"ן . 1959-1955 הדגיש את האי - הבחנה באיומים כתוצאה מכשלים קוגניטיביים ומקושי לייצר תמונה מציאותית

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר