מבוא

עמוד:יא

נקודות התורפה של ולהציע דרכים לשיפורה . לשיטתו , המבקר אינו צריך להיות מומחה ולהתמצא בטכניקות של רישום וצבע כדי לפרסם את רשמיו . די לו שיהיה בעל טעם טוב , חוש אסתטי ויכולת הבחנה חדה . במילים אחרות , בקיאות בטכניקת הציור אינה תנאי ולא יעבור לשיפוט אסתטי . דינו של ציור כדינו של מחזה שנתון להערכתו של הקהל בתאטרון . בהמשך דבריו מוסר סנט יין דיווחים ביקורתיים על היצירות המוצגות בסלון של . 1746 אבל הטקסט החלוצי הזה לוקה בחסר : סנט יין , בבואו ליישם את עקרונותיו , מסתפק בהערות סובייקטיביות , הוא אינו מבסס את טיעוניו על קריטריונים אובייקטיביים . ליקוי דומה שב ומסתמן אצל רוב מבקרי האמנות האחרים הצצים עם התחדשות התערוכות . כשהרוזן דה קאלוס , ( Caylus ) אספן אמנות עתיקה , מפרסם את רישומיו על הסלונים של 1751 , 1750 ו 1753 בעיתון הממלכתי לענייני תרבות , Le Mercure de France הוא מרעיף שבחים מופלגים על הציירים המציגים , והוא אינו משמיע קול ביקורתי ענייני . אחרים — כגק העיתונאי פררק , ( Freron ) עורך , Anne ' e Utte ' raire דה לה פורט , ( De la Fort ) נציג כתב העת , L'Observateur Utte ' raire או קושן , שאף הוא כותב Le Mercure'b — de France מתנסים בז'אנר החדש , אבל אין הם מצליחים להשתחרר מאותו ' חוש פנימי' המכתיב את הביקורת האסתטית שלהם . היחיד המנסה לבסס את הערותיו על פרמטרים טכניים הוא ראנאל , ( Raynal ) שאכן כתב לפני דידרו . Correspondance litte ' raire'b כשדידרו עושה את צעדיו הראשונים בתור מבקר אמנות , הוא נכנס לשדה תוסס ומתחדש ; טעות היא לחשוב שחשיבתו האסתטית והמודל שהוא מעמיד בתחום ביקורת האמנות צומחים יש מאין . עניינו של הפילוסוף בנושא ניעור כאמור לפני , 1759 תאריך כתיבת ה'סלון' הראשון שלו . דידרו גם הכיר מקרוב את ציירי התקופה : שארדן , ( Chardin ) בושה , ( Boucher ) גרז , ( Greuze ) והפסל פאלקונה . ( Falconet ) הוא ביקר בסדנאות שלהם וביקש ללמוד מקרוב את טכניקות הצבע . נראה שהיה מבקר בגלריות ובתערוכות , שהתרבו בשנים . 1757-1751 הוא מכיר את מכלול האמנות בת זמנו המוצגת באוספים הפרטיים של הדוכס ד'אורלאן , של ליווה דה ז'ולי , ( Live de Jully ) של ז'וליין , ( Julienne ) גאניה , ( Gaignat ) והברון ד'ולבאק . ( D'Holbach ) ידענותו הרחבה באה לידי ביטוי ב'שיח על השירה , 'הדרמתית שפורסם ב . 1758 כאן , לעומת כתבים אסתטיים קודמים , כגון ה'מכתב על החירשים והאילמים' , ( 1751 ) אפשר לראות כיצד המחבר ניזון בייחוד מעולם הציור הפלסטי כדי להסביר את תהליכי היצירה הפואטית הדרמתית , המשקפת את המציאות האנושית . בשאיפתו לגשר בין הצד הוויזואלי לצד הפיוטי , הוא מדגיש את הצורך להשתמש בכלים מקצועיים שלקוחים מתחום הציור בתור מפתח לדיון רציני בנושא . בעשותו כן , דידרו מרמז על עמדתו שלו בנוגע לדימויו של מבקר האמנות ,

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר