מבוא

עמוד:11

בה להקל הכי נקטינן' ואין צריד לומר שהרמ"א , בהגהותיו לשולדוךערוך וב'דרכי משה / סומך על דברי חכמי המאה החמש עשרה מאות פעמים , גם בחלק חושן משפט " ואבן העזר . « השפעת גדולי אשכנז במאה החמש עשרה על הדורות הבאים הגיעה עד לכך שהחכם , רושם המקורות להגהות הרמ"א לשולחן ערוך , 18 מציין כמה פעמים כמקור את המהרי"ל , המהרי"ו או המהרא"י , אף על פי שלא חידשו דבר בהלכה הנידונה . כך למשל כתב המחבר בשולחן ערוך : 'חפץ זה ( שנשבעין עליו ) צריך שיהיה ספר תורה' 90 ובהגהת הרמ"א שם : 'ויש אומרים דספר תורה לאו דווקא אלא הוא הדין שאר ספרים שיש בהן . 'שמות המציין את המקורות כתב שם : ' תשו' מהרי"ו סי' . 'א"קע אולם מהר"י ווייל מביא בתשובתו הנזכרת , רק את דבריהם המפורשים של הרא"ש . 'מרדכי'וה ולא רק החכם המציין את המקורות להגהות הרמ"א עשה כן , אלא גם הרמ"א עצמו tn בדומה לזה אנו מוצאים ב'בית יוסף' י 'וכתב מהר"ר ישראל בכתביו סימן קנ"ו בזמן הזה אפילו על עסקי ממון מחלליו עליהם ( את השבת , ( שאם לא יניחם ישראל לשלול ולבוז ממונו יהרגנו והיו עסקי נפשות' . אף כאן אין שיטה זו מחידושיו של המהרא"י , אלא היא נמצאת ב'ראשונים' . ° 12 'בית יוסף' לטור אורח חיים , סי' כ"ה , סעיף ז . 13 ראה צימלס ב'דברי הקונגרס העולמי הרביעי למדעי היהדות' כרך א , עמ' , 237 שגם ה'מחבר סמך ידו במקרים רבים על מהרי"ל . 'י"ומהרא 14 ראה למשל חושן משפט , סי' ע"ה , סעיף כ"ג . 15 ראה למשל אבן העזר , סי' י"ז , סעיף י"ד . אפילו אותה שאלה שנשאל המהרא"י — אם אשת אליהו הנביא או אשת ריב"ל יכולה להינשא לאיש אחר , נפקא מינה אם יזכה אחד כמו הם' — נמצאת יחד עם תשובת המהרא"י שהאשה מותרת ב'דרכי משה' לאבן העזר , סי' י"ז אות ה . ר' מאיר איזנשטט מאונגוואר סיכם את היחס לפסקיו של המהרי"ל כשכתב : 'וידוע תקפו של מהרי"ל שכמעט בכל דבריו אנו פוסקים כמותו' ( שו"ת 'אמרי , 'אש חלק אבן העזר , סוף סי' ז . ( 16 כידוע , אין הציונים האלו של הרמ"א עצמו , כפי שהעיד כבר החיד"א ( שו"ת 'חיים שאל' חלק ב , סי' ל"ח , אות נ"א , ( וראה דברי הרב מרגליות ונ . בן מנחם בקובץ ' ר' יוסף , 'קארו שיצא לאור על ידי מוסד הרב קוק , עמ' צ"ז וקי"ח . 17 חושן משפט , סי' פ"ז , סעיף ט"ו . 18 ראה למשל ב'דרכי משה' לאבן העזר , סי' י"ז , אות ל"א . 19 'בית יוסף' לטור אורח חיים , סי' שכ"ט . 20 ב'אור זרוע' חלק ב , סי' פ"ד , אות י"ג , בשו"ת מהר"ם מרוטנבורג דפוס ברלין עמ' , 9 ובהגהות אשרי לעירובין , פרק ד , סי' ו . המהרא"י עצמו ב'פסקים , 'וכתבים סי' קנ"ו , מביא את הדברים כפסק הלכה של המהר"ש , ואילו ב'תרומת הדשן' סי' נ"ח ( מקור שהפוסקים לא ציינו כלל , משום ששם מובא העניין רק דרך אגב ) מזכיר המהרא"י גם את 'אור . 'זרוע ובדרך זו הולכים הפוסקים עד ימינו . כשבא בית הדין הרבני של תל אביב לתת

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר