מבוא

עמוד:10

החוקרים מיעטו בערך מחציתה השניה של המאה הארבע עשרה והמשכה במאה החמש עשרה , משום שקיבלו מפי חכמי הדור דברים שהעידו הם על עצמם ועל תקופתם אולם המשווה את דבריהם לדברי הבאים אחריהם , גדולי הרבנים במזרח אירופה ומכיר בהשפעתם של חכמים כמהרי"ל , מהר"י ווייל והמהרא"י על ספרות ההלכה בכללותה , עומד תוהה . אין הדברים אמורים בביטויי הערצה או הערכה בלבד , הגם שמצינו דוגמתם אפילו אצל חכם ביקורתי כמהרש"ל 8 ואצל אחרים , » אלא בעיקר ביחס שבא לידי ביטוי בשעת הדיון ההלכתי . המהרש"ל מוחק דברים מספר ה'מרדכי / בגלל המהרא"י . הוא כותב : 'אל תשגיח ביה כי אינו מדברי המרדכי אלא מדברי הג"ה נוספת , שהרי מהרא"י ירד לדקדק היטב ולא הביאו לסיוע' . בתשובה אחת בדיני חליצה וחרם נוטה המהרשד"ם להקל , אך בסוף התשובה הוא בא לידי מסקנה 'דלמעשה ראוי להחמיר להצריכה חליצה , כיוון שיש ראיה מפי קדוש הר' יעקב ווייל ז"ל ששמענו עליו שהיה גברא והוא אחרון וראה כל מה שאנו רואין ויותר , וראוי לחוש לדבריו' . « ב'בית יוסף' אנו מוצאים שהוא סומר על המהרי"ל אף לקולא : 'ולעניין הלכה כיון דמהרי"ל דבתרא הוא , מורה 7 שו"ת מהרי"ל סי' ס"ז וע"א ושו"ת מהר"י ווייל , סי' קמ"ו וקס"ג , רדינין והלכות' שלו סי' ס"וז , ו'פסקים וכתבים , ' סי' רנ"ה . 8 על מהר"י ווייל כותב המהרש"ל , 'שהוא היה ראש בין האחרונים ומימיו שתו כל הבאים אחריו' ים' ) של שלמה' לגיטין פרק ב , סי' כ"ד . ( ועל המהרא"י כתב : ' ומדבריו אל תסור כי היה גדול ומופלג בימיו ובו" ( שם , פרק ד , סי' כ"ד . ( למהרש"ל היו גם מסורות אישיות ממהרא"י : 'עוד אומר לך שקבלתי מחמי הגדול מהר"ר קלונימוס ז"ל שקבל מהחסיד הגדול מהר"ר דניאל ז"ל שהיה תלמיד מובהק ושימש מהר"ר איסרל בעל תרומת הדשן ז"ל , וראה הנהגתו שנהג כמו שאנו נוהגים' ( שו"ת מהרש"ל , סוף סי' צ"ח , ( ובקשר ליחסו למהרי"ל ראה 'ים של שלמה' למס' בבא קמא , פרק ו , סי' ל . 9 תלמידו של המהרש"ל , ר' יהושע פלק , כתב על המהרא"י : 'נהירין ליה שבילי התוספות והפוסקים כשבילי 'פרישה' ) . 'דמתא לאבן העזר , סי' של"ה . ( וראה ש"ך ליורה דעה סי' צ"ב , ס"ק כ"ד . גם חכמי הספרדים העריצו מאוד את המהרא"י . ר' יוסף קארו מספר , שר' אליהו מזרחי 'תפס דבריו כמרגליות' ( תשובותיו לאבן העזר , סי' ט . ( המהרשד"ם כתב שרבו ר' יוסף טאיטאצק 'היה מחשיב דברי מהרי"א כדברי הרא"ש ז"ל' ( שו"ת מהרשד"ם , חלק אבן העזר , סי' קנ"ה , ( וגם הוא עצמו סבור 'שאנו סומכים עליו יותר מעל הריב"ש' ( שם , סי' צ"ג . ( לדברים אלה יש משמעות רבה מפני שהריב"ש היה תלמיד מובהק של הר"ן ומגדולי חכמי הספרדים בדורו ( כמאה שנה לפני גירוש ספרד . ( 10 שו"ת מהרש"ל , סי' ז . וב'ים של שלמה' לגיטין פרק ד , סי' ח , מקדיש סימן שלם להסברת דברי המהרא"י . בשו"ת 'חתם סופר' חלק או"ח , סי' ק"ז , כל התשובה באר , רק לפרש תשובה של המהרי"ל , וראה גם שו"ת 'חכם , 'צבי סי' קכ"ד . 11 שו"ת מהרשד"ם הלק יורה דעה , סוף סי' קט"ו .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר