יונתן גרוסמן מכפרת המשכן אל כפרת הגבולין (ויקרא כ"ג, כו-לב)

עמוד:11

יונתן גרוסמן מכפרת המשכן אל כפרת הגבולין ( ויקרא כ"ג , כו-לב ) א . ציווי מפוצל בשונה מהמועדים האחרים , ספר ויקרא עוסק בעניינו של יום הכיפורים בשני מקומות שונים . ראשית , סדר עבודת טיהור המשכן מופיע בפרק ט"ז , כחתימת חטיבת הטומאה והטהרה ( פרקים יי'א-ט"ז . ( שנית , החג מופיע כחלק מרשימת המועדות בפרק כ"ג . במובן מסוים , דומה הדבר לדגם הציווי על קרבן הפסח וחג המצות , המתואר באריכות בספר שמות ומופיע שוב בפרק המועדות בויקרא כ"ג . עם זאת , השוואה זו לוקה בחסר , שהרי בספר שמות מובאים הציוויים על מועדי ניסן כחלק מציוויי הזיכרון הלאומי את יציאת מצרים , וממילא מתאים הדבר להופיע עם תיאור היציאה ממצרים בספר שמות . לעומת זאת , יום הכיפורים אינו חג זיכרון , כך שניתן היה להסתפק בהבאת החג ומצוותיו בסמוך לציוויים על שאר מועדי תשרי בפרק כ"ג . פיצול הציווי על החג קשור בפיצול הקיים בבסיס אופיו של מועד זה . בפרק ט"ז הוא מוצג כ'חג , 'מקדשי הווה אומר , משמעויותיו נוגעות למשכן . עצם החגיגה נעשית בתחומי המשכן סדר' ) , ( 'העבודה ואף השלכת החג נוגעת לסדרי המשכן ( טהרתו . ( גם כפרת חטאי ישראל נראית - על פי לשון חתימת פרק זה - כהרחבה של כפרת המשכן : "וכפר את מקדש הקדש ואת א י הל מועד ואת המזבח יכפר ועל הכהנים ועל כל עם הקהל יכפר" ( ט"ז , לג . ( חתימה זו רומזת כי יש לראות את הכפרה הנעשית ביום זה כמתחילה מן הפנים ומתפשטת החוצה : בתחילה מוזכרת כפרת "מקדש , "דשהק שמכוון ככל הנראה לקודש הקודשים ; לאחר מכן מוזכר "אה ל מועד" המכוון למשכן כולו , אחריו מופיע , "המזבח" הרומז למזבח הקטורת ( בעיקר לאור שמות , 'ל י ) או למזבח החיצון . לאחר הזכרת כפרת המשכן גופו , עובר הכתוב לכפרת אנשי ישראל : תחילה . 1 אלא אם כן נטעין אותו בממד של זיכרון ימי המילואים ( שיבה לטהרה ראשונית , ( אולם גם אז ראוי היה שיופיע בסמיכות ליום השמיני - בפרק , 'י ולא בסיום חטיבת הטומאה והטהרה . . 2 כפירוש ראב"ע על ט"ז , לג מבית" ) . ( "לפרוכת . 3 שאלה זו תלויה במחלוקת הראשונים בהבנת הנאמר בפסוק ידו : "ויצא אל המזבח אשר לפני ה' וכפר . "עליו הפועל הפותח את הפסוק - "ויצא אל המזבח" - מעודד את זיהוי המזבח הנידון עם מזבח העולה המצוי בחצר המשכן . אולם , הגדרת המזבח כמזבח "אשר לפני ה' " רומזת לזיהוי המזבח עם מזבח הקטורת . רש"י ( בעקבות יומא נח ע"ב ) פירש : "זה מזבח הזהב שהוא לפני ה' בהיכל , ומה

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר