וביום צום כיפור ייחתמון

עמוד:2

חומר ויזואלי , תיאורו וניתוחו ; מיכל שטרנטל , ראש המדור לכתבי יד , המרכז לאמנות יהודית , האוניברסיטה העברית , ירושלים . עיצוב עטיפה : מיכל קוטנר . בשער : חיילים יהודיים מתפללים ביום הכיפורים במחנה גרמני במץ מפת זיכרון , גרמניה 1870 אמן אנונימי הכין את מפת הבד שלפנינו ( שזכתה להעתקים רבים , ( המתארת את תפילת יום הכיפורים של חיילים יהודיים בצבא הגרמני בשנת 1870 ( תרל"א , ( מחוץ לעיר מץ . קהל גדול של מתפללים נראה פרוס על פני העמק , במרכזו ניצב החזן , עטוי טלית , המתפלל סמוך לתיבה שלפניו . פני כולם פונים לעבר ארון הקודש המתנשא במרכז . בתחתית הלוח רשומה כתובת באותיות עבריות ; "עבודת יום הכפורים תרל"א במחנה אשר על , "פנימעץ ומתחת תרגומה של הכתובת לגרמנית . בפינות הלוח רשום תיאור פואטי בגרמנית על האירוע , ולפיו 1200 חיילים השתתפו בו . האמת ההיסטורית היא שבפועל השתתפו בתפילה רק מאה וחמישים מתפללים , ללא ספר תורה , אולם האמן בחר לתאר קהל גדול בהרבה כדי להעצים את המסר ' של היצירה שלפנינו , חזון האמנציפציה של יהודי גרמניה ; אם בשדה הקרב לא נדרש מהיהודי לוותר על דתו , על אחת כמה וכמה אין לצפות זאת ממנו בחברה האזרחית . ( לעיון נוסף : אי שורש , 'האמנות כהיסטוריה חברתית : אופנתיים וחזון האמנסיפציה של יהודי , 'גרמניה מוריץ אופנתיים : הצייר היהודי הראשון , מוזאון ישראל , 1983 עמ' ( . 34-33

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר