פתיחה

עמוד:11

נפטר בתל אביב בי"ח בחשוון תשי"ז , ומנוחתו כבוד בבית העלמין בטבריה , ליד חותנו . תורתו כונסה בספר אהלי יעקב . זהו ספר שמסודר , כדרכם של ספרי חסידות , על פרשיות השבוע , ומכיל דברי תורה שנאמרו בשעת עריכת השולחן בשבתות ובימי מועד וזיכרון . אף על פי שסידורו החיצוני נראה כשאר ספרי חסידות רגילים , הרי שמבחינת תוכנו בולט ייחודו של הספר מכמה וכמה בחינות . ' אהלי יעקב' אהלי יעקב הוא ספר תורותיו של האדמו"ר ר' יעקב מהוסיאטין . בספר נדפסו דברי תורה שאמר על שולחנו בשנות ישיבתו בארץ ישראל , בין השנים תרצ"ז-תשי"ז , ושאותם רשם בפנקסיו . הדברים שבפנקסים לא היו מסודרים להדפסה , כלשונו בצוואתו : "היו בהם ערבובים וטשטושים , כי כתבתים רק לזכרון ובחפזון ולא היה לי פנאי לתקנם . "ולסדרם מאידך גיסא , מעיד ר' מאיר גרוזמן , שהכנת דברי התורה וכתיבתם נעשתה בתשומת לב לא מבוטלת . האדמו"ר היה מסתגר בחדרו בערב שבת אחר חצות , אחרי הטבילה במקווה , כדי להכין את דברי התורה שיאמר בשבת , והיה מעלה אותם על הכתב בפנקסו , ושב ומתקן אותם במוצאי שבת - בעקבות מה שנשתנה ונתחדש לו תוך כדי אמירתם . החיבור הותקן לדפוס ויצא לאור אחרי מותו , בהנחיית בנו , האדמו"ר ר' יצחק , על ידי ' , 'המסדרים ובראשם שניים מחסידיו הקרובים : ר' שלמה שרייבר ור' קלמן שאול ווילנר זצ"ל . ייחודו של הספר , כמו של מחברו , הוא באופן בו הוא משלב מסורת וחידוש . מצד אחד , תורות חסידיות מקוריות ועמוקות , ההולכות בנתיב המקובל ומשקפות את ההגות החסידית הקלסית , על פי מורשת בית רוז'ין שמתייחסת בן אחרי בן עד המגיד ממזריטש . מצד שני , יש בהן התייחסות אקטואלית למאורעות השעה , ברוח החסידות הנאמנה . בשונה . 9 הספר נדפס בשלוש מהדורות : הראשונה - תל אביב תשכ"ח ; השנייה , שיש בה תוספת של תיקוני טעויות ומפתחות - ירושלים תשד"מ ; השלישית בעריכה מחודשת - ירושלים תשס"ו . הפניה סתמית בספר זה היא למהדורה השלישית . כרך שני שבו נוספו עוד תורות וכן תורות מבנו האדמו"ר ר' יצחק בשם שיח יצחק , יצא לאור בירושלים תשנ '' ז ( להלן : אהלי יעקב ב . (

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר