דברי הסבר, אזהרה, התנצלות ותודה

עמוד:יא

דברי הסבר , אזהרה , התנצלות ותודה שעה שבאו אנשי מוסד ביאליק והזמינו אצלי מבוא לתורת המשפט , לא התכוונו כנראה אלא למסה קצרה על יסודות עקרוניים , שתכליתה ליתן ביד 'הקורא המשכיל' מושג ראשון של הלכי המחשבה המשמשים תשתית לגופי המשפט . מה מאוד הופתעו לקבל לאחר שנים במקום חוברת צנועה , ספר המתיימר להיות לא רק 'מבוא' ולא רק לתורת המשפט במשמעה הצר , היא היוריספרודנציה , אלא חיבור אשר בו מכהנת תורת המשפט אך כמבוא לגופי המשפט . אין לי אלא להתנצל על אשר חרגתי מן המסגרת המקורית : תוך כדי כתיבה אמרתי בלבי , כי עניינו של כל קורא משכיל במשפט הנוהג הלכה למעשה הוא גדול פי כמה מעניינו האפשרי בתיאוריות משפטיות . שהרי הדברים קל וחומר : אם כה רבים מבין המשפטנים עצמם אינם מוצאים עניין רב ומיידי בהגות עיונית לשמה , ולא המדרש עיקר להם אלא המעשה — מי שאינו משפטן על אחת כמה וכמה . יש דברים בגו , שבכל דור ודור השאירו פעילי המשפט את התיאוריה המשפטית שדה לפילוסופים לחרוש בה ; עד היום הזה רוב הפקולטות למשפטים רואות בפילוסופיה של המשפט אך מקצוע בחירה בלבד — מעין מותרות שאנשי מעשה יינזרו מהם . ' הקורא , 'המשכיל שספר זה מיועד לו , הוא גם איש מעשה וגם איש הגות ומחשבה . הוא האזרח החושף את עצמו ביודעין יומיום למידע אשר כלי התקשורת למיניהם מרעיפים עליו מעולם המשפט — אם מאולמות בתי המשפט ואם מן הכנסת או מרשויות הממשל והמנהל ו והוא אינו רוצה להסתפק בסיפוק 'זכותו לדעת' את המתרחש , אלא מתעניין גם בהליכים , במשמעויות , בהשלכות ובקדמוניות . הוא אזרח הרואה — לצד זכותו לבחור ולהיבחר , להצביע ולהשפיע , ולצד זכותו לחופש הדעה והדיבור — חובה להצטייד תחילה בכלים ובידע כלשהם לשם שיפור טיב שיקוליו . ספר זה נועד לעורר את רצונו ולחזק את יכולתו להבין אל נכון ולבקר אל נכון . בין הקוראים המשכילים שספר זה מוגש להם אני מונה גם את כל אותם הצעירים והצעירות המתלבטים עוד בבחירת מקצוע או שכבר החליטו ללמוד משפטים ואינם יודעים עוד בפני מה הם עומדים . כשהתחלתי את הלימודים האוניברסיטאיים , לא היה אצלנו ספר שכזה בנמצא : אילו היה , אולי לא היינו

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר