הקדמה

מתוך:  > לא בשמים היא > הקדמה

עמוד:13

הוא , דכתיב : 'וידבר אלהים את כל הדברים ; 'האלה אף אתה עשה אזניך כאפרכסת וקנה לך לב מבין לשמוע את דברי מטמאים ואת דברי מטהרים , את דברי אוסרין ואת דברי מתירין , את דברי פוסלין ואת דברי מכשירין . בלשון הזה אמר להם : אין דור יתום שרבי אלעזר בן עזריה שרוי בתוכו ( שם ע"א . ( לדעתי מלמדים אותנו מקורות אלה את ההבדל בין הגישה של ר ' אלעזר בן עזריה ור ' יהושע הדוגלים בקיומו של חידוש מוחלט , "דברי תורה פרין , "ורבץ לבין גישתו של ר' אליעזר המקבל אך ורק תורה של שכחה' ושחזור , כדברי רש"י : "אל תחושו למניינכם - אל יהי לכם שום חשש וגמגום במה שמיניתם ותיקנתם , שהרי הסכמתם , "להלכה והכוונה היא להלכה ההיסטורית שנשמרה על ידי רבי אליעזר . בסעיפים הבאים נעמוד על גישות אלו , על תורת השכחה והשחזור ועל תורת החידוש . ננסה להראות , שיש בעולמם של חכמים גישות שונות בעניין החידוש . נצביע על ארבעה דגמים הנראים חשובים במיוחד . השניים הראשונים נמצאים כבר במקורות חז " ל ( כפי שראינו לעיל , ( והשניים האחרים הם פרי ההגות המאוחרת יותר : [ א ] דגם השחזור ( המבוסס על עקרון השכחה . ( . 8 השימוש בביטוי 'סוד ה ' ליראיו ' מתאים להפליא לדברי התלמוד במס ' בבא בתרא יב ע"ב עליהם נעמוד להלן . עיקרון זה מלמד אותנו , שקיימת התאמה בין דברי התורה המתחדשים על ידי יראי ה , ' לדעות החכמים הראשונים , ואף ההלכה למשה מסיני תומכת בהן : "אלא אמר רב אשי , תדע , דאמר גברא רבה מילתא , ומתאמרא הלכה למשה מסיני . "כוותיה עיקרון זה בא לידי ביטוי בולט דווקא בתיאור שלפנינו על הפרשת מעשרות בעמון ובמואב , ולמרות זאת , דבריו של ר' אליעזר מעמידים אותנו בפני פרדוקס , ואין ספק שחז"ל היו מודעים לו . הדיון נסב על מעשר עמון ומואב כמעשה נביאים וכמעשה חכמים , ורבי אליעזר מדבר על הלכה למשה מסיני . כיצד ייתכן שהלכה למשה מסיני תתייחס למצווה מדרבנן ? הרמב"ן בחידושיו לחולין ( ו ע"ב ) מפרש את ה'הלכה' הזאת שלא כפשוטה : "והם תקנת נביאים ותקנת חכמים שהנהיגו בהם דיני ארץ ישראל מפני שהם סמוכות לארץ , כדאיתא במס' ידים ( פ " ד . " ( הריטב"א בשבועות ( טז ע " א ) אומר גם הוא : "ומה שאמר ר '' א הלכה למשה מסיני - כעין הלכה למשה מסיני קאמר , אי נמי כי מהלכה למשה מסיני לא קדשוה בקדושה ראשונה , כדי שיסמכו עליהם עניים בשביעית . " כך גם הרע '' ב על ידים ( פ " ד , מ " ג ) מפרש : "הלכה למשה מסיני ... לאו דווקא , דאין זה מן התורה , אלא כאילו היא הלכה למשה מסיני ; מיהו בתוספתא משמע , דהלכה למשה מסיני ממש . "קאמר הפיסה זאת על 'מעין הלכה למשה מסיני ' אינה זרה לחז"ל . כך בקטע על בני יששכר , שיובא רמלואו להלן , קוראים אנו : "ומבני יששכר יודעי בינה לעתים ... וכל אחיהם על פיהם , מלמד שכל אחיהם היו מסכימין ההלכה על פיהם כהלכה למשה מסיני " ( שיר השירים רבה ו , טו . ( הפרדוקסליות שבעמדה בולטת לעין ומתמיהה : הדוגמה הבולטת לתורת השכחה וההיזכרות מתייחסת לחידוש דרבנן ל !

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר