המ"ם השישית

עמוד:19

הקוד התפעולי ומרכיביו הפילוסופיים והאינסטרומנטליים המחקר חושף את ההיבטים הפילוסופיים הנוגעים למקורות הסמכות האסלאמיים שמהם שואבת ההגות הרדיקלית את חזון שחזור העוצמה והשליטה בעולם . הדברים אמורים בעיקר בקוראן , בשליח מוחמד , באמרותיו ובביוגרפיה שלו . סמכות זו שבה עושים שימוש תועמלני ה"דעוה" ( התועמלנות הדתית ) כוללת אישור ולגיטימציה אלוהית לממש את מטרות האסלאם באמצעות הפעלת כוח , הרג וטרור . המחקר שופך אור על ההיבטים האינסטרומנטליים במסע האסלאמי לעוצמה שנועדו להרחיב את מוטת ההשפעה של האסלאם הרדיקלי דרך צבירת העוצמה המשאבית המגבה את פעילותו , השימוש בכוח , בטרור , בהונאה ובתחבולה נגד הלא מוסלמים כדי לכפות עליהם את האסלאם או להכפיף אותם למרותו . הקוד התפעולי הנו , אם כן , כלי עזר בשירותה של המ"ם השישית , העוסקת במצב התודעה , שכולל את ההיבטים הפילוסופיים והאינסטרומנטליים העומדים ביסוד הקוד התפעולי של השחקן האסלאמי הרדיקלי טרם נקיטת פעולה . מודל היישום אל - ע'צ'באן חושף בספרו את דרך פעולתו של מודל היישום למימוש הקוד התפעולי לשחזור עוצמת האסלאם . מודל דיאכרוני - סינכרוני זה משמש כמכניזם יישומי בידי המנהיגים והמטיפים של הדעוה במובלעות האסלאמיות , באורח שיטתי אבולוציוני , לאורך ארבעת שלבי שחזור האסלאם המבוססים על לקחי תבניות המורשת שהנחיל מוחמד . פעולתו מתבצעת בהתאמה למצב המובלעת בשלב הרלוונטי במציאות . נוסף על כך מופעל מודל זה גם לצורך פתרונות אד - הוק למצבים ולאתגרים משתנים . השחקן האסלאמי העושה שימוש במודל היישום מתחיל ממצב של הגדרת המציאות והמכשולים שבהם הוא נתון , יורד " לעומק" פיר הזמן , לאחת מארבע תבניות העבר המופתיות , ושולף משם את הלקחים המתאימים למצבו ולבעייתו , ואחר כך מיישמם " לרוחב" במציאות . מודל זה מאפשר גם לחוקר ולמעריך המזהה מציאות מוגדרת במובלעת אסלאמית רדיקלית ( למשל באירופה ) " ללכת לאחור על , "העקבות להסתייע ממש באותו מודל יישום שבו עשה השחקן האסלאמי שימוש ולאתר את הלקחים הקדומים המתאימים של הקוד התפעולי שייתכן שייבחרו ויינקטו על ידי השחקן האסלאמי במציאות מוגדרת זו . מנגד , החוקר יכול להסתייע בלקחים העתיקים שאותם הוא מיירט בנאומים , בפרסומים , במסגדים , בכלי התקשורת ובפרסומים סגורים כדי להגדיר - באמצעות מודל היישום - את מצב המציאות ותמונת האויב המשתקפים בפתרונות ולקחי שעה אלה , שנבחרו על ידי השחקן האסלאמי לפי הדימוי העצמי של המובלעת ותמונת האויב שלה במציאות שאותה הגדיר שחקן זה . מודל יישום זה שבידי שחקן הדעוה הנו אם כן גם כלי עזר דיאגנוסטי עבורנו , להבנת הקוד התפעולי , להערכת המצב ולתיחום תפריט התגובות של שחקן אסלאמי בתנאי חוסר ודאות . השקפת עולמו של השחקן האסלאמי לגבי הקונפליקט , האויב והיהודים השחקן האסלאמי , איש , "דעוה"ה משמש ציר סמכות אסלאמי עיקרי וקריטי למימוש מטרות האסלאם הרדיקלי . פגיעה בפעילותו מוגדרת בדוקטרינה של אל - ע'צ'באן כעילה למלחמה . חשיבותו נובעת מהיותו תווך לתנופת התהליך של שחזור העוצמה האסלאמית שכן הוא זה העושה שימוש במודל היישום שהופך את הקוד התפעולי האסלאמי הרדיקלי ממשנה סדורה למערך של ביצוע אופרטיבי בשטח . לפי הקוד התפעולי האסלאמי - רדיקלי השחקן האסלאמי מתאפיין , בהשקפת עולם דתית - פוליטית נוקשה המחויבת לתבניות היסוד האסלאמיות ולקחיהן ( שלא כשחקן פוליטי חילוני " . ( "תזזיתי השקפת עולם זו כוללת עוינות ההולכת ומקצינה לאורך ארבעת שלבי ההתעצמות ביחס כלפי היריבים בקונפליקט , היינו , האויב ( בעיקר , "כופרים"ה הנוצרים והיהודים . ( לפי קוד תפעולי זה עולה בבירור כי היהודים משמשים עבור השחקן האסלאמי גורם הזדהות שלילי . השנאה כלפיהם מצטיירת כיסוד אסלאמי קבוע המגבש ומזין מוטיבציות איחוד כלקח אמוני דתי מכונן קדום שאינו מציע פשרה ודו - קיום עמם אלא מועיד ליהודים ברבות הזמן חיי חסות זמניים ( ד'מה ) תחת שלטון אסלאמי , ובסיכומו של דבר התאסלמות או מוות . השחקן האסלאמי הוא אופטימי וסבלני שכן הוא משוכנע בניצחונו של האסלאם בסופו של דבר כהבטחה אלוהית . עם זאת , השחקן האסלאמי מתפקד דרך קבע באווירה של מזימתיות ורדיפה , הסתרה ומניפולציה ומצב של איום ותחושת נחיתות , בעיקר מול היהודים . טבעם המהותי של החיים הפוליטיים ושל השחקן האסלאמי מתפקד דרך קבע באווירה של מזימתיות ורדיפה , הסתרה ומניפולציה ומצב של איום ותחושת נחיתות , בעיקר מול היהודים . טבעם המהותי של החיים הפוליטיים ושל האויב מבחינתו הנו היעדר הרמוניה , מצב של קונפליקט ומאבק מתמשך אסלאמיסטים מפגינים בהולנד . מאבק מתמשך שתכליתו להביא להשלטת האסלאם על העולם

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר