רכות קשה

עמוד:10

רכות קשה סמדר כרמלי מיצב פיסולי כיכר ספרא , ירושלים יורם אורון מיום חנוכתה של הרכבת הקלה במדרחוב הענק ברחוב יפו שינה מרכז העיר ירושלים את מראהו . ירושלים דהיום מציעה טיול קסום לאורכו של הנתיב הראשי , המופר לפרקים רק בעת מעברה של הרכבת השקטה למדיי . הבניינים המשופצים לבשו מחדש את המראה המושך של פעם , ובתי הקפה והמסעדות קורצים לעוברי האורח . ההפתעות אינן מסתכמות ברחוב יפו בלבד . סיור קצר באחת הסמטאות הצרות מגלה כי העיר כולה עטתה חג . אחת ההפתעות הנפלאות הללו מצפה לתייר המזדמן בכיכר ספרא . ערמות של כריות צבעוניות בגדלים שונים , מעין הכלאה בין בית הארחה טורקי לסלון אירופאי בדירה בורגנית , מזמינות את גבך העייף להשתרע עליהן ולקבור את כפות הרגליים היגעות בינות לקטיפה הרכה . אך בטרם עשית זאת , אתה מבחין בשלוש פינותיו של חדר אורחים פתוח זה בכריות המקובעות אל הקיר , ועליהן הכתובת : " גע . "בי מובן שנגעתי . והנה ... הפתעה . לא זו בלבד שהכרית אינה רכה , אלא שחרף הקמטים והשקעים , המאזכרים את טביעת גופו של אחרון היושבים , היא קשה כסלע וקרה כאבן ! הכיסוי הצבעוני , העתק מדויק של בדי ריפוד מוכרים , מכסה את העצם האמיתי שכולו בטון וצבע . משקל הכריות מגיע עד 600 ק"ג כל אחת . סמדר כרמלי , האמנית , יצרה 15 תבניות סיליקון ל 75 הכריות שבמיצב , שנוצרו ביציקה תעשייתית . לאחר היציקה היה עליה להמציא שיטה חדשה ליצור סטנסילים שיוכלו לעקוב אחר פני הכריות , בכלל זה הקמטים והשקעים , לצורך צביעת הדוגמאות המדמות בדי ריפוד . הדיוק המדהים , המאפיין את העבודה , משקף את השאיפה לפרפקציוניזם . המוצר הסופי הוא ללא רבב , הטעיית עין מושלמת . " האם הרעיון לפרויקט היה כבר בראשך ורק המתין למודעה על התחרות " ? " לא , אבל תמיד נמשכתי לצירוף בין רך לקשה ( בד וזכוכית , למשל . ( הכרית נבחרה כסמל אוניברסלי של רוך ושל יומיומיות , שאין עליו עוררין . הצבת הכריות במרחב הציבורי מתייחסת להכנסת אורחים , לישיבה בחברותא ללא גבולות מגזר , גיל או מגדר . הכרית מזמינה אותך לשבת ולהתרווח , ורק המגע עם הגוף מגלה את אופייה האמיתי . חשוב היה לי שלמיצב יהיה אופי הומוריסטי , קליל , וכך הוא גם , "תוכנן מספרת כרמלי . " מדוע בחרת להסוות את הבטון " ? " הבטון הוא חומר זול יחסית ומאוד חזק ועמיד . כמובן , רציתי לקבל את הניגוד בין מראה רך לבין חומר קשה כאבן . הבטון הוא נפלא , הוא כל כך מקבל . הצבע לא היה נראה כפי שהוא נראה אלמלא תכונות הספיגה שיש . "לבטון כרמלי זכתה במקום השני בתחרות בינלאומית למיצבים סביבתיים בשלוש כיכרות בירושלים : ספרא , ג'נרלי וצה"ל . המיצב מדבר בזכות עצמו , אך הוא נטען ברובד נוסף כאשר בוחנים את המחשבה שמאחוריו ואת היד שעיצבה אותו . אף שגדלה בבית אמנותי , כרמלי לא עסקה ביצירה של ממש עד אמצע שנות העשרים לחייה . בגיל מאוחר יחסית הגיעה ללימודים במחלקה לעיצוב קרמי . "בצלאל"ב לאחר סיום לימודיה נשארה ללמד בבית הספר כעשר שנים נוספות . במקביל הקימה סטודיו משלה , ובו יצרה מוצרים דקורטיביים ופיסוליים , שהיא מכנה בשם " מוצרי . "מדף בקרב האמנים ידוע כי גם קרמיקאים , מוכשרים ומוצלחים ככל שיהיו , מתקשים להתפרנס . על רקע מציאות זו , שילוב המשרה האקדמית והיצירה בסטודיו נראים כסיפור הצלחה , שאמנים צעירים רבים משתוקקים אליו . אך אז בא השינוי הגדול . לא שבר פתאומי , אלא תהליך הדרגתי של שינוי במיקוד . היא " ירדה" לאילת והקימה סטודיו בממדים המתאימים לפרויקטים סביבתיים גדולים . חייה כאמנית עצמאית הפכו להיות חשובים לה יותר , ולאחר שנתיים של מסעות הלוך ושוב בין אילת לירושלים עזבה את משרת ההוראה . " , "השתניתי היא אומרת , " ולכן הגיע זמן לשינוי כיוון . התחלתי לחפש חומרים ואתרים סביבתיים חדשים מתוך רצון לחקור את יחסי הגומלין בין הפסל לבין החלל . "שמסביבו > סמדר כרמלי , מיצב כריות בטון , , 2012 מיצב פיסולי : בטון יצוק , צבע תעשייתי מראה הצבה בכיכר ספרא , ירושלים יציקות : יעקב מאיר ; תצלומים : זיו ביניונסקי , יציק ביניונסקי , סמדר כרמלי Smadar Carmeli , Touch me , 2012 , sculptural installation : cast concrete Dupont industrial paints . Installation view , Safra Square , Jerusalem Casts : Yaacov Meir ; photos : Ziv Binyonsky , Itzik Binyonsky , Smadar Carmeli

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר