דוקומנטה 13 מזמנת לצופה הלוך רוח מהורהר

עמוד:6

ג'ורג'יו מורנדי : אתנחתא עם פרחים , בתים וטבע דומם בהיפוך משמעות , מעין מפגש אמנות מן הסוג הרביעי , מוצגים על אותו קיר אך מן הצד האחר ללי מילר , שישה ציורים מנחמים של מורנדי . זוהי פיסה קטנה ממכלול יצירתו , עבודות שנוצרו בין השנים . 1958-1936 בשנות המלחמה צבע האמן בקבוקים שהיו ברשותו וצייר אותם כטבע דומם . במונח " טבע דומם" ( nature morte ) מתקיימת סתירה אינהרנטית : טבע ומוות בכפיפה אחת . מורנדי ויתר על דמות האדם בציוריו , והעדיף אובייקטים וחזיונות צבועים בחדגוניות משובחת . הוא בחר לדבר על יחסים חברתיים ועל אירועים היסטוריים . ציוריו פשוטים וכנועים : מצנצנת פרחים , דרך תיאור אור וצל על קירות בתים או רחוב מתעקל ועד חפצים נאמנים למציאות שנראתה , לעתים , מופשטת בעיניו . הקומה הראשונה בפרידריציאנום מבשרת אופטימיות . שני קירות ענק מכוסים בציורי תפוחים ואגסים בגודל גלויה , שובי לב בתמימותם , ערוכים בזוגות או כיחידים . האמן הגרמני , קורביניאן איגנר , ( Korbinian Aigner ) מי שכונה " הכומר הבוטנאי" או " כומר התפוח" , ) Apfelpfarrer ) היה ידוע בדעותיו הביקורתיות על המשטר הנאצי . הוא לא היסס להשמיען בדרשותיו , סירב להטביל ילדים ששמם אדולף , ולא הסכים להכיר בצלב הקרס כדגלה הלאומי של גרמניה . בשל כל אלה גורש מביתו ונכלא במחנה ההשמדה דכאו , שם הוכרח לשמש כאחראי על גינת עשבי מרפא . במחנה הצליח איגנר ליצור ארבעה זנים חדשים של תפוחים , זן אחד מדי שנה : KZ 3 , KZ 2 , KZ 1 ו - KZ 4 האותיות המרכיבות את שמותיהם הן הקיצור הגרמני למחנה ריכוז . העבודות משמרות את זיכרון השואה ואת כושר העמידה של היחיד כנגד רצח עם . הנשים המתאבדות במשפחת סלומון באותה קומה מוקדש חדר שלם לאמנית שרלוט סלומון , ( Salomon ) שנולדה בשנת . 1917 אחותה של אמה התאבדה עוד בטרם לידתה של שרלוט . בהיותה בת 9 בלבד התאבדה אמה , ובהיותה בת 23 נטלה גם סבתה את חייה . לאור כל הטרגדיות האישיות בחייה קשה היה לשער ששרלוט עצמה תוצא להורג על ידי הנאצים : בהיותה בת , 26 בחודש הרביעי להיריונה , נשלחה שרלוט אל מותה בתאי הגזים של אושוויץ . ציוריה של סלומון מציגים את חייה , ולא את גורלה המר . מרביתם נחשפו רק לאחר מלחמת העולם השנייה בדרום צרפת , שם הצפינה אותם למשמרת . בתערוכה מוצגות עבודות רבות מן הסדרה " חיים או תאטרון , " ? שעליה עבדה בין השנים , 1941-42 ציורים בצבעי גואש על נייר . דפי הפתיחה מציגים דמויות עם שמות בדויים , וחושפים שיקוף עצמי תאטרלי . החלק העיקרי מתמקד במאבקה של סלומון להפוך להיות אמנית תחת השלטון הנאצי . חלקם השלישי של הציורים משקף את סיפור חייהן של נשים יהודיות בצל עלייתו של המשטר הפאשיסטי בגרמניה , כפיית הגירה והתעללויות מיניות . השאלה , אם מדובר באוטוביוגרפיה באמנות או בעבודת אמנות שהמדיום שלה אוטוביוגרפי , נותרת פתוחה . לעולם לא נדע כיצד דמיינה סלומון עצמה את עבודתה מוצגת : בשירה , בהקראה או בצפייה . ג'ורג'יו מורנדי , בקבוקים מקוריים שנשמרו בסטודיו של האמן Giorgio Morandi , original bottles kept in Morandi's studio rz ; courtesy : Museo Morandi , Bologna ה Photo : Roman M Location : Rotunda , Fridericianum ג'ורג'יו מורנדי , מבחר ציורים בשמן על בד , 1958-1936 Giorgio Morandi , Natura morta , s . d ., 1936 ; Natura morta , 1941 ; Paesaggio , s . d ., 1943 ; Fiori , s . d ., 1949 ; Natura morta , s . d ., 1949 ; Cortile di via Fondazza , 1958 rz ; courtesy : Museo ה All works : oil on canvas . Photos : Roman M Morandi , Bologna . Location : Rotunda , Fridericianum

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר