דוקומנטה 13 מזמנת לצופה הלוך רוח מהורהר

עמוד:3

דוקומנטה 13 מזמנת לצופה הלוך רוח מהורהר דוקומנטה 13 קאסל , גרמניה אוצרת : קרולין כריסטוב-בקרגייב 9 ביוני 16 — בספטמבר 2012 ומאה ימי תצוגה בעלות של 24 מיליון יורו רחל סוקמן חרף כמות היצירות האדירה וההיקף הבלתי אנושי , דוקומנטה 13 הייתה תערוכה מרגשת במיוחד , בעיקר הודות לשקט שבו שוחחו היצירות זו עם זו . ההצבה נגעה בצדדים האפלים של המציאות האנושית , ועשתה חשבון נוקב עם ההיסטוריה של מלחמות העבר . היא הנגישה הן את האמנים והן את האמנות לכדי מצרף נוגה ומכונן כאחת , שאפשר לצופה הקשבה לאמנות המאה ה 21 וגיבוש תובנות באשר לה . ביום גשום וסוער של קיץ הגעתי לדוקומנטה נטולת דעות קדומות . היא הייתה חכמה ומפתה ברמיזותיה האינטלקטואליות , והלכתי שבי אחריה מבלי להבין מדוע . נדרש לי עוד זמן ממושך בטרם הצלחתי לתרגם כמה מאותן מחשבות למילים . הפרידריציאנום התערוכה מתחילה באופן מסורתי בפרידריציאנום , ( Fridericianum ) המוזיאון הנאו קלאסי המלכותי , המהווה מדי חמש שנים , מאז היווסדה ב , 1955 את לבה הפועם של הדוקומנטה . רגע הכניסה , בקומת הקרקע , אל תוך חלל ריק במיוחד שנשבו בו רוחות קרות , היה מטעה , מקומם ואף מרגיז משהו . לא היה ברור כי הרוחות הן , למעשה , עבודת אמנות של האמן , ראיין גאנדר , ( Gander ) שביקש לצנן את האורחים באוויר מרענן באמצע חודש יולי , ויצר מערכת אוורור רבת עוצמה , שנשפה בעורפם של המבקרים והרחיקה אותם אל עבר החלל הבא , שהיה מוגן ממנה וצפוף במיוחד . הריק של גאנדר עטה משמעות רק לאחר המעבר לאזור הרוטונדה ( Rotunda ) המכונה , "מוח"ה מתחם שאוכלס בעבודות בצפיפות כשל תאי מוח . דומה שאוצרת הדוקומנטה , קרולין כריסטוב בקרגייב , ביקשה לרכז תחת קורת גג אחת טעימות מכלל הנושאים הנוגעים לכותרת התערוכה : " התמוטטות והתאוששות" , ( Collapse and Recovery ) תוך דגש על טראומות מלחמה , החל באפגניסטן , עבור דרך העימותים במזרח התיכון , מלחמת ויטנאם , שתי מלחמות העולם ועד לקונפליקטים שהתרחשו במהלך המאה ה . 20 התצוגה המגלומנית , בהשתתפות למעלה מ 200 אמנים מ 50 מדינות , ממשיכה בבירור מסורת שגויה של מגה תערוכות . הרוטונדה ממוקמת בקומת הקרקע של הפרידריציאנום , וצורתה כשל חצי גורן . הפעם הוצבו בה בתבונה רבה ציורים , תצלומים , פסלים ואובייקטים שונים , שכוונו לצופה מיומן , המסוגל לעקוב אחר השיח בין עבודות , אשר התערבבו באופן שעורר שאלות לגבי הקשרים שנטוו ביניהן . בתוך ארון זכוכית הוצגו שמונה עבודות שניצלו מהרס במלחמה . הנסיכותהבקטריאניות , ( Bactrian Princesses ) דמויות אפגניות קטנות ונדירות שהובאו מאזור אוזבקיסטן מצפון לאפגניסטן , נוצרו מאבן מקומית בין השנים 1500-2500 לפנה"ס . גופן עשוי אבן כלוריט עמידה , ואילו ראשיהן - אבן סיד שבירה ומתפוררת , והן משובצות באבני לפיס בגוון טורקיז . הנסיכות נתונות בתוך שמלות , העוטפות את גופן באופנים שונים . צבעיהן נעים מירוק כהה לכחול ולאפור , והן מעוטרות באורנמנטים גיאומטריים . הזרועות והרגליים , הנסיכות הבקטריאניות , 1500-2500 לפנה"ס , כלוריט וקלציט , אוסף פרטי Bactrian Princesses ) Princess Sitting on the Side ( , ca . 2500-1500 BC , chlorite and calcite , private collection . Photo : Philippe de Formanoir , Paso Doble Sprl , Brussels . Location : Rotunda , Fridericianum

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר