התנ"ך

עמוד:10

התנ"ד רב היה הבלתי-מוסכם בין הכלכלנים בדבר תחומיה של הכלכלה . הסכמה מעין c יש בה חשיבות מסוימת להערכת ההווה והעתיד של המדע הנדון , והיא תשוב ותעסיק אותנו הרבה . לפי שעה ראוי לסכם בקצרה את נקודות המוסכם . רוב הכלכלנים המקצועיים כיום יאמרו , כי המטרה הראשה של הכלכלה הינה אנאליטית , היינו לגלות את המתרחש . במלים אחרות , ענינם של הכלכלנים הוא — בירור העקרונות לפיהם פועלת השיטה הכלכלית הקיימת , תהיינה כאשר תהיינה הדוגמאות ההיפותטיות שהם עשויים להמציא לשם ההסברה . טוענים לעתים כי מדע הכלכלה יכול להיות מדויק ובר-תוקף אוניברסאלי" כמדעים הפיזיקאליים ; " משתמע מכאן שלילת הטבע החברתי וההיסטורי מן היסוד של הכלכלה . מכל מקום , השקפות אלו מופיעות רק במקרה של ויכוח מתודולוגי , ואין זה נראה , כי הן משפיעות על מרבית העבודה הנעשית על-ידי אנשי אסכולה זו : הם מעונינים עדיין בעיקר באורח פעולתה של הכלכלה כיום . יש לומר מיד , כי אך לעתים רחוקות מודעת לקהל הרחב מטרה חיובית ואנאליטית זו , שאיש המקצוע רואה אותה כראשונה במעלה ואף כמטרה הלגיטימית היחידה . הקהל יודע שזכותו היא לתבוע מן הכלכלן הסבר מפ 1 רט על אורח פעולתה של השיטה הכלכלית ( הגם שאמונתו בהסבר הניתן , לא תמיד גדולה ) ; אבל בדרך-כלל רוצה הוא לדעת גם מהו הדבר הישר לעשותו . לא תמיד יכולים הכלכלנים להשתמט משאלה זו ; וכאשר הם משיבים עליה מתגלים אצלם הבדלי דעה מרחיקי-לכת יותר מאלה המתעוררים בניתוח הדברים , עליו מסתמכים כולם בעצותיהם . אי-הסכמות כאלו בדבר אבחון הבעיה הכלכלית ורישום מתכוני הריפוי , יותר מן הרצון לטוהר מדעי , הן המביאות את הכלכלנים מזמן לזמן לבחינת גבולות שיטתם . באופן זה שבים אנו להבדלי ההגדרה . אף-על-פי שבמאה וחמשים השנים האחרונות הלכו רבים בדרן -עקיפין זו , הרי עיקר התקדמות המחשבה הכלכלית נעשה ללא דיון מתודולוגי מתמיד . המסגרת פרק ראשון הראשית

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר