מבוא

עמוד:13

ברא את העולם ודן אותו במידת הצדק' למען יגיע לצדיק שכ רו ולרשע עונשו . מידת צדקה הוא מגלה כשהוא נותן חיי העו לם הבא לאלה שזכויותיהם וחובותיהם שקולות . שם הוי"ה קשור' לפי המסורת הרבנית' במידת החסד ; ראלוהים' במי דת הצדק . כל דבר מתקיים כחומר וצורה במחשבה טהורה ( כלומר במחשבת אלוהים ' ( עד שבא רצונו להרכיבם ובדבר הי הולבשה הצורה על החומר . ב . ק 1 סמ 1 ג 1 ניד . אברהם בר חייא אינו משתדל להוכיח בריאת העולם יש מאין , אלא מקבלה כדבר המובן מאליו . 5 תיאור מעשה בראשית מת חיל אצלו ברגע שבו כל היצורים עולים במחשבת אלוהים' כי כמו שלאדם יש תמונה שכלית של הדבר שהוא עומד ליצור קודם שהוא יוצרו בפועל' כך נבראו כל הדברים בכוח במח שבת אלוהים קודם שנבראו בפועל : 'הואיל ולפני ששת ימי בראשית לא התקיים הזמן ועמידת נבראים בכוח אז היתד . בק דימת טבע בלבד' או קדימת הסדר' אבל לא קדימה בזמן , אחרי ששת ימי בראשית הם עומדים בכוח לפני צאתם למ עשה משני צדדים — מצד קדימת הטבע ומצד קדימת הזמן . והיוצא לידי מעשה קורם לעומד בכוח בקדימת המעלה' מפני שהמעשה הוא מראה את אשר בכוח ומעמידו' ולולי המעשה לא היה אשר בכוח נודע וכל שכן שיהיה נמצא' . » אברהם בר חייא מחזק תמיד מחשבתו בדברים מן המקרא' שהוא מפרשם לצורכו . כך הוא טוען שהפועל 'ברא' בתורה פירושו בריאה בכוח ! רעשה' ו'יצר' מובנם הוצאה מן הכוח אל הפועל ( אף על פי שהוא עצמו אינו תמיד עקבי בזה . ( צו רותיהם של כל הנבראים למיניהם נבראו בששת ימי המעשה והתקיימו במחשבת אלוהים עד שהגיע הזמן ליציאתם לפועל י- אברהם בר חייא מקבל דעות הפילוסופים האריסטוטליים בחלוקת הדברים לצורה ( היולי , ( חומר ואפס . כדי להוציאם 5 מגילת המגלה 6 . 49 , 5 שם , 7 . 9 שם . 54 , 17

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר