מבוא

עמוד:11

שיטת פטילימיאוס בעברית . היה זה מקור עיקרי לידיעת גיאו גראפיה בקרב היהודים בימי הביניים , ותורגם ללאטינית במאה הט"ז . זה חלק ראשון של חיבור בשם 'חכמת חזיון' [ פורסם על ידי מרדכי יפה ויהונתן בן יוסף באופנבך' . [ 1720 ( ד ) חשבון מהלכות הכוכבים . ספר על האסטרונומיה ועל סוד העיבור' שהיה נפוץ מאוד במשך כמה מאות שנים בכתבי יד , ולא הובא עדיין לדפוס . זהו חלק שני של החיבור 'חכמת . 'חזיון ( ה ) יסודי התבונה ומגדל האמונה . אנציקלופדיה שנושאיה חשבון' אופטיקה' גיאומטריה' מוסיקה' אסטרונומיה' תורת ההיגיון' מדעי הטבע , מדעי המדינה ותורת האלוהות . רק חל קים מחיבור זה' נשמרו' וייתכן שהבסיס הוא חיבור בערבית שתירגם אברהם והוסיף לו את הסבריו . הנראה שחיבורו של אברהם בר חייא על תורת המוסיקה ( נשמר בספריית הווא טיקאן ) אינו יצירה מקורית משלו' אלא הוא חלק של 'יסודי התבונה' [ פורסמו קטעים בלבד . [ 0 ) לוחות אסטרונומיים ואסטרולוגיים [ לא פורסמו . [ ( ז ) מגילת המגלה . ספר אסכאטולוגי שמטרתו לקבוע מועד . 'קץ'ה בהתבססו על מסורת יהודית ועל האסטרולוגיה מגיע אברהם בר חייא למסקנה' שהמשיח יופיע בתקופה שבין 1136 ו 1448 ( התאריך האחרון הוא מועד תחיית המתים . ( חיבור זה היה מאוד נפוץ בקרב היהודים והרבו לצטט ממנו . הוא השפיע על חוגים קבליים ( למשל מחבר ספר הבהיר ) ובייחוד על חסי די אשכנז . כמו כן השפיע על יצחק אברבנאל ששאב ממנו הרבה מידיעותיו האסטרולוגיות וההיסטוריוגראפיות [ הוציאו לאור זאב פוזננסקי עם הקדמה מאת יצחק גוטמן' ברלין . [ 1924 ( ח ) 'הגיון הנפש העצובה' ' העוסק בבעיות מוסר ופילוסופיה ומבוסס על הוכחות שהוא מביא מפירושי המקרא . הנושאים העיקריים הם בריאת העולם' בעיית הרע בעולם' תשובה וחיי החסיד . חלק ב ו ג ( מתוך ד חלקים ) מבוססים על הפטרות יום הכיפורים . לחיבור הזה לא היתה השפעה מרובד" ומעטים המביאים ממנו בחיבוריהם [ עיין גם עמי . [ 32

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר