מבוא

עמוד:9

בכתבי היד — 'םאבאםורדה' . 'נשיא'ו סאבאס 1 רדה Sava- ) — ( sorda בשם הזה נודע לעולם הנוצרי — הוא שיבוש של השם הערבי צאהב אל שרטד" כנראה משרה חשובה , משפטית אזרחית בחצר המלכות ; גם למשה אבן עזרא הוענק תואר זה . ייתכן שאברהם בר חייא השיג משרה זו בשל ידיעותיו הרחבות במאתימאטיקה ובאסטרונומיה' נסיונו במדידות , וידיעו תיו בשפות . התואר 'נשיא' מצוי לעתים די קרובות בקרב יהודי ספרד בתקופה הנדונה . ( בימסמך מבארצלונה בשנת 1096 הוזכר שמו של 'אברהם בר יוסף . ( 'הנשיא הוא מציין משרה משפטית בתוך הקהילה היהודית , שיש עמה סמכות להטיל עונ שין ולסדר מסי הקהילה . הענקת התואר 'סאבאםורדה' היתה בידי הרוזן , ואילו קביעת משרת ה'נשיא' היתה בידי הקהילה היהודית . בכמה מקומות נאמר שאברהם בר חייא ישב בבארצלונה , ושם עבד יחד עם המתורגמן הנוצרי הנודע פלאטון מטיבולי , שתירגם שיטת פטולימיאום מערבית ללאטינית ובכך העביר יריעת השיטה הזאת לעולם המערבי . המאורע היחיד בחיי אברהם בר חייא שידוע לנו הוא ויכוח עם המלומד יהודה בן ברזילי אלברגלוני , שחי בבארצלונה באו תו זמן . המדובר בקביעת שעת חתונה של תלמיד חכם מסוים . אברהם בר חייא יעץ לו לדחותה , מאחר שהשעה שנועדה לה לא היתה בת מזל . יהודה בן ברזילי דחה את הטעם הזה , שראה בו מנהג הכשרים , ועמד על כך שהחתן — בעל כורחו יתחתן בשעה שנקבעה . בעקבות הוויכוח חיבר אברהם כתב הגנה על האסטרולוגיה . אברהם בר חייא מזכיר שהכיר את ארץ . 'צרפת' הוא מציין , למשל , 'ראיתי רוב חכמי דורנו בארץ צרפת אינן בקיאין במדידת הארצות ולא זריזין בחלוקתן' ( חיבור המשיחה והתש בורת , עמ' . ( 2 כמו כן הוא מציין ב'סוד ; 'העיבור 'אילו הייתי מוצא בארץ צרפת חיבור זה בלשון הקודש שהיה מפרש כל העניין הזה עד סופו ומביא הראיות עליו כדרכן , לא הייתי מכ ניס את עצמי בכל הדוחק הזה' ( עמ' . ( 4 הבעיה היא למה הת

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר