השקפתה ההיסטורית של היהדות בשלהי הזמן העתיק

עמוד:ט

השקפתה ההיסטורית של היהדות בשלהי הזמן העתיק PI מלה 'גלות' מכילה עולם מלא של עובדות ודימויים , שבכל תקופה מתקופות דברי-ימי ישראל היו מתחדשים , מתעמקים או מתרדדים . שעבוד מדיני , פיזור , כיסופים לגאולה ולקיבוץ גלויות , חטא ועונשו וכפרתו — אלה הם קווי-היסוד המציינים מהותה של גלות , כל עוד ניתן בכלל לקשר למלה זו משמעות של ממש . התמונה מעוצבת כבר בעיקרה בימי בית שני . עדיין קיימת המדינה הלאומית על אדמת ארץ-ישראל ועומד על מכונו המקדש , שהכוח המכפר שבו מתפשט על כל המין האנושי . התכלית היא להביא את כלל האנושות , בהנהגתו של העם היהודי ובקבלת דתו , אל גאולתה . הגולה אינה רק פרי שעבוד מדיני , אלא היא משמשת להפצת תורתאמת בעולם . אמנם , מצבו המדיני של העם היהודי בהווה אינו מאפשר עדיין את מימושה של משאתהנפש . העם היהודי , שעתה הוא משועבד , מבוזה ומנודה בכל העולם , מקווה לקיבוץ גלויותיו על אדמת מולדתו וליישובה כולה כמקדם . או-אז יתאפשר קיומה של התורה במלואה . שהרי חוקת תורה ומשפט , אומה ואדמה חד הם . כר הונחו כבר בימי הפזורה ההלניסטית-רומאית כל קווי-היסוד של הגלות שבמושג ימי-הביניים . וכר מצויה כבר בימים ההם גם האנטישמיות . והיא תוצאה הכרחית של התודעה הנישאת של היהודים על עליונותם הדתית ועל ייעודם לעומת כל הגויים תודעת עליונות זו מרגיזה היתה ביותר בניגודה למצב כוחו הממשי של העם . הבעייתיות של היות-יהודי קשורה קשר בל-יינתק

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר