פתח דבר

עמוד:11

הטקסט המקורי . הפרשנות האישית והקבוצתית שלנו באה לידי ביטוי במופע , בעריכה , בתוספות , בהסמכה דבר לדבר . סיפר לי חבר ממקימי בתי המדרש הפלורליסטיים , שכבחור צעיר שלמד רוב חייו בישיבה , 'מעשה ברוריא' חשף אותו בפעם הראשונה לצדו הנשי של המדרש בכל עוצמתו . הוא הרגיש כאילו הוא עצמו - בדומה לתלמיד של ברוריא שהגמרא מספרת עליו - קיבל בעיטה בחלק התחתון של גופו . אותה תחושה מטרידה , אבל מהכיוון ההפוך , עלתה בהופעה שלנו בפסטיבל עכו בשנת . 1982 אחד השחקנים המשתתפים בפסטיבל סיפר לנו שהיה נרגש מהיופי שראה , אבל בו בזמן התקומם על כך שלא בחרנו להרוס את המדרש כדי להראות את הצביעות שבדת . הקונפליקט שנוצר בין רגישותו כאמן לבין דעותיו הקדומות ביחס לדת , כאדם חילוני , עורר בו מבוכה רבה . אני מביאה את הסיפורים האלה כדי להמחיש את המהות המהפכנית הקיימת במדרש במה , באופן שבו הצגנו אותו בתחילת שנות השמונים , בישראל החצויה בין דתיים וחילוניים . הזכרתי שהפרשנות או המדרש שלנו מתבטאים במופע . מהו , אם כך , מופע כמדרש ? פירושו של דבר , להשתמש בכל טווח הכישורים האנושיים והאמנותיים כדי להעביר משמעות , וזו יכולה להתגלות במלואה רק כאשר היא מתרחשת מול קהל , מפני שהמשמעות טמונה גם במפגש האנרגטי בין השחקן או השחקנית לקהל . לאמנית הבמה יש מיומנות גבוהה בעבודה גופנית וקולית ובמשך שנים היא מעדנת ומגמישה את יכולתה ליצור חיבור בין רגש , מחשבה , חיים פנימיים ופעולה פיזית . כך היא יכולה לפרש את המדרש - בלשונו המקורית - תוך שימוש בטונים שונים של קול , שירה , ריקוד , תנועה ודרמה . ההעמדה והשילוב של כל המרכיבים ההבעתיים הללו יחד , זה לצד זה , הם המבטאים את הפרשנות שלה לטקסט , פרשנות שמתרחשת בזמן הווה , במפגש עם הקהל . כך נולדת משמעות מיוחדת וחדשה . התרחשות זו שונה במידה רבה מהרצאה , ספר או סרט , שמוסרים משמעות מוגדרת וקבועה . במובנים רבים , מדרש במה מחיה צורה עתיקה מאוד של העברת

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר