מבוא

עמוד:12

בלב הפעילות של תכנון ופיתוח תכניות לימודים לתלמידים עם מוגבלויות , ומשפיעות על תהליכי ההוראה והלמידה . בפרק השני אני מנסה לענות על השאלות “ , "מי “ איפה" ( 1 ) : "מתי"ו מי עוסק בתכנון ובפיתוח , ומהי מידת המעורבות של כל אחד מבעלי העניין ? ( 2 ) איפה מתבצע עיקר התכנון – במרכז , במנותק מן השדה , או בפריפריה , תוך כדי שיתוף פעולה עם השדה ? ( 3 ) מתי מתחיל התהליך של תכנון ופיתוח תכנית לימודים , ומה הם הגורמים התורמים להתנעת התהליך ? הניסיון לענות על השאלות הללו מתבצע באמצעות ניתוח של המדיניות לתכנון לימודים ושל העשייה בתחום פיתוח תכניות הלימודים וחומרי ההוראה והלמידה לתלמידי החינוך המיוחד במדינת ישראל . הניתוח מתבסס על עיון במסמכים , כמו גם על שיחות עם אנשי האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים במשרד החינוך ועם אנשי האגף לחינוך מיוחד . נוסף על כך מובאות תקנות והנחיות מתוך חוק חינוך מיוחד , ( 1988 ) מתוך תיקון מס' ( 2002 ) 7 ומתוך חוזרי מנכ"ל . נושא נוסף המוצג בפרק זה הוא סוגיית אמות המידה ומקומה בתהליך החינוך של תלמידים עם מוגבלויות . בפרק השלישי מוצגות תשובות אפשריות לשאלת ה"מה" ( כלומר מהי תכנית הלימודים לתלמידים אלה ) ולשאלת ה"איך" ( כלומר איך לומדים ואיך מלמדים . ( אפשר לומר שפרק זה הוא לב הספר כולו , שכן מוצגים בו הביטויים המעשיים לתכנון לימודים . בפרק זה יש מבוא ושישה פרקי משנה . בתת-פרק הראשון מוצגות דוגמאות מייצגות לתכניות לימודים עבור תלמידים עם מוגבלויות הלומדים במסגרות נפרדות , מסגרות של חינוך מיוחד . פרק המשנה השני מוקדש לנושא של תכנית הלימודים האישית , תכנית שהיא אחד המאפיינים המרכזיים של שירותי החינוך הניתנים לתלמידים אלה . התאמות קוריקולריות , כלומר התאמות בתכנים , בדרכי ההוראה ובדרכי ההערכה , הן חלק בלתי-נפרד מתכנון הלימודים לתלמידים המשולבים בכיתה הרגילה ; הנושא הזה מוצג בפרק המשנה השלישי . בפרק המשנה הרביעי מוצג בהרחבה הנושא של ‘ עיצוב אוניברסלי . 'בלמידה הנושא של הערכת הישגיהם של תלמידים עם מוגבלויות מוצג בתת-פרק החמישי , לרבות הגישה של ‘ הערכה המבוססת על תכנית הלימודים' CBA - Curriculum Based Assessment / CBM - Curriculum ) . ( Based Measurement ההוראה לתלמידים עם מוגבלויות בכל מסגרות החינוך נדונה בפרק המשנה השישי אשר עוסק בשיתופי פעולה . ( collaborations )

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר