מבוא

עמוד:11

אני מציעה להתבונן בנושא לאורן של השאלות המעסיקות את אלה העוסקים בתחום של תכנון לימודים . בספרות העיון בתחום של תכנון לימודים מקובל לדבר על שלוש שאלות מרכזיות ( ראו למשל אצל אבישר , ; 2006 אריאב , ; 1996 גורי-רוזנבליט , : ( Marsh , 2004 ; 1996 . 1 מה ? איזה ידע , אילו מיומנויות ואילו ערכים צריך ללמד וללמוד ? . 2 מדוע ? מה הן המטרות , ומהו הרציונל להחלטות בשאלה הראשונה ? . 3 איך ? כיצד בונים את התכנית , ואיך יתבצעו בפועל תהליכי ההוראה והלמידה ? שוברט , ( Schubert , 1986 ) מי שהיה בין מניחי התשתית העיונית בתחום של תכנון לימודים , הוסיף עוד שלוש שאלות ברוח “ שש שאלות ההוכחה המהוות עדות לנסיבותיהם של מעשי בני אנוש" של תומס אקווינס Thomas of ) : ( Aquinas . 4 מי ? מי עוסק בתכנון ובפיתוח , ומהי מידת המעורבות של כל אחד מבעלי העניין ? . 5 איפה ? האם התכנון מתבצע במרכז , במנותק מן השדה , או בפריפריה , תוך כדי שיתוף פעולה עם השדה ? . 6 מתי ? מהו המועד לתחילת תהליך התכנון והפיתוח של תכנית לימודים ? בספר ארבעה פרקים : הפרק הראשון בא להניח את התשתית לנושא של תכנון לימודים לתלמידים עם מוגבלויות , להציג את התפיסות ואת הרציונל שברקע הדברים , וכך לנסות ולענות על שאלת . "מדוע"ה הפרק הזה כולל חמישה נושאים . תחילה מוצגים מושגי יסוד מתחום תכנון הלימודים . בהמשך מוצגים פרמטרים מבחינים בין חינוך מיוחד לחינוך רגיל , ואלה מסייעים להבנת המורכבות שבתכנון לימודים לתלמידים עם מוגבלויות . המורכבות הזו נובעת בין השאר מן השינויים שחלו בחינוכם של התלמידים הללו , שינויים שנובעים בראש ובראשונה מיישום שילובם בחינוך הכללי . "רגיל"ה בהמשך מוצגים גישות ועקרונות מרכזיים בחינוכם של תלמידים כאלה – עקרון הנורמליזציה , גישת השילוב , גישות של איכות חיים , עקרון הנגישות ויישום הגישה של ‘ עיצוב אוניברסלי' בתכנון לימודים . פרק המשנה הרביעי עוסק בזיקות שבין הרפורמות בחינוך לבין החינוך המיוחד , ובתת-פרק האחרון מוצגות הסוגיות העיקריות אשר עומדות

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר