|
עמוד:8
הכנתה נחשפתי לכל הכרוך בהכנת תכנית לימודים , כמו גם למגוון השיקולים בעת הפעלת תכנית שילוב כלשהי . לאחר שובי לישראל הייתי רכזת חינוכית במעון פנימייה לאנשים עם פיגור שכלי . במסגרת תפקידי זה הוטל עליי להכין תכניות חינוכיות לחוסים בפנימייה . החוסים הצעירים ביותר בפנימייה היו בני אחת-עשרה , והמבוגרים ביותר בני למעלה משישים . בהמשך הייתי אחראית ארצית לפיתוח תכניות טיפול וקימום באגף לשירותי טיפול באדם המפגר במשרד הרווחה . העשייה , קרי כתיבת תכניות שהופעלו במגוון המסגרות של האגף , הביאה אותי ללמוד עוד את הנושא של תכנון לימודים ולהעמיק בהבנת שיקולי הדעת הנדרשים בתכנון ובהפעלה . בעשרים השנים האחרונות אני עוסקת בהכשרת מורים בחינוך המיוחד ובחינוך המשלב . העמקת העיון בסוגיות המרכזיות של תהליך תכנון הלימודים לתלמידים עם מוגבלויות , אלה המשולבים במערכת החינוך הרגיל ואלה הלומדים במסגרות מיוחדות ונבדלות , מזמנת התבוננות מנקודת מבט נוספת על תכניות ההכשרה ועל השתלמויות למורים ומנהלים . לפני כעשר שנים התחילו להופיע בישראל , ובעולם הרחב כולו , אסופות מאמרים במגוון נושאי חינוך , שניסו לצייר את תמונת המצב בראשית המאה . 21-ה בעודי מכינה את קורס המבוא בתכנון לימודים שלימדתי אז , מצאתי את עצמי מסכמת ומעלה על הכתב את הרעיונות שהציגו כותבים אחדים בנושא של תכנון לימודים 'עם הפנים למאה : ' 21-ה יצירת סביבה ואווירה של שינוי וחידוש ; יצירת קהיליית לומדים ; התייחסות ותשומת לב אישית ללומד ; תפיסת הידע כעל-תחומי ( טרנס-דיסציפלינרי ;( מתן חשיבות לנושא של הכנה לחיים ; העלאת קרנם של עבודת צוות ושל שיתופי פעולה בבית הספר ; הרחבת גיל הזכאות לחינוך ציבורי ; הגברת מעורבות ההורים ; רתימת הטכנולוגיות החדשות לתהליכי חינוך ולמידה . משסיימתי לסכם , שבתי וקראתי את הדברים . הבחנתי כי הרעיונות האלה היו קרובים ביותר לרעיונות שמעלים כותבים שונים אשר לדמותו הרצויה של החינוך המיוחד 'עם הפנים למאה : ' 21-ה
|
|