מבוא

עמוד:7

“ תלמידים . "חריגים התמודדות זו הייתה פועל יוצא של חקיקת חוק חינוך מיוחד בארצות הברית . ( public law , 1975 , 94-142 ) 1975-ב חוק זה קבע בין השאר כי תלמידים עם מוגבלויות ילמדו לפי תכנית לימודים אישית ב'סביבה מגבילה פחות' , ( LRE – Least Restrictive Environment ) סביבה המסוגלת לתת מענה לצרכים המיוחדים שלהם . פעולת חקיקה זו הייתה טיפה ראשונה בגל הגדול שסחף אתו את כל מה שהיה ידוע ונהוג עד אז בשדה החינוך המיוחד . השינוי היה מעבר מחינוך נבדל ונפרד אל שילובו של תלמיד עם מוגבלויות במערכות החינוך הכללי , “ החינוך הרגיל" כפי שמכנים אותו אנשי החינוך המיוחד . יישום השילוב , תופעה שנתפסה בראש ובראשונה כעשיית צדק חברתי , העלה אל מעל לפני השטח סוגיות מהותיות ומעשיות . אחד הנושאים המעשיים שהיו ( ועודם ) על סדר היום היה חיפוש מענה לשאלה מה ללמד , או במילים אחרות : מהי תכנית הלימודים הראויה והרלוונטית במציאות החדשה המתהווה ? ( ראו למשל אצל Klein-Krow , Pasch & Frew , 1979 ; Pugach . (& Warger , 1996 הפרסומים הרבים בנושא באותן שנים כללו ניירות עמדה , ממצאי מחקרים וחוברות הדרכה למורים . עד לאותה עת הקבוצה הגדולה ביותר של תלמידים עם מוגבלויות הייתה של תלמידים עם נכויות התפתחותיות למיניהן , ובראש ובראשונה פיגור שכלי . רק באמצע שנות השבעים החלו להכיר בכך שישנם קשיי למידה הנובעים לא מנכות התפתחותית , אלא מסיבות אחרות : לקות למידה , נכות חושית ( פגיעה חמורה ביכולת השמיעה או ביכולת הראייה , ( נכות פיזית ( בדרך כלל בעקבות שיתוק מוחי מולד ) או לקות על רקע אורגני . האחרונה כונתה בזמנה " נזק מוחי מזערי" ( MBD – Minimal Brain Damage ) והיא מתבטאת לא בנכות נראית לעין , אלא בקושי משמעותי בלמידה . ההכרה הזו חיזקה את ידיהם של הטוענים שיש לאפשר לכל הילדים ללמוד במערכת החינוך הכללית , ודאי לאלה שהם בעלי פוטנציאל למידה למרות הליקוי . ממרחק השנים אני מרשה לעצמי לומר שהתקופה הזו תרמה משמעותית לעיצוב ולגיבוש התעניינותי בתחום של תכניות לימודים לתלמידים עם מוגבלויות . לעיסוק בתכניות לימודים הגעתי בדרך שהתחילה בעשייה והמשיכה בעיון ובתאוריה . בתקופת לימודיי בארצות הברית נקראתי להכין תכנית לימודים לאנשים צעירים עם פיגור שכלי , אנשים אשר ביקשו להשתלב במערך הלימודים במכללה שבעיר מגוריי שם . " תכנית לימודים למפגרים מבוגרים" ( אבישר , ( 1979 הייתה התכנית הראשונה שכתבתי מעודי . במהלך

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר