מבוא

עמוד:10

מאומה מדבריו . כששאלו התלמידים את רבי עקיבא מנין לו מה שאמר , השיב הרב -.הלכה היא למשה מסיני . שמע משה ונתיישבה דעתו . ואידך זיל גמור . מערכת המושגים המובאים בפרקי הספר הזה לידתה בצורך להגדיר שפה לדיון בשאלות הנוגעות לכתיבת מחזה . למיטב ידיעתי , שפה כזאת עדיין לא הוגדרה הגדרה כוללת , וגם ספר זה אינו מציע שפת מחזאות כוללת אלא רק את "יסודות הדקדוק" שלה . אני מקווה שברבות הימים יימצאו מחזאים וחוקרים שיעמיקו את השפה הזאת וישכללו אותה . היווצרותה בפועל של מערכת המושגים המוצעת כאן החלה בסדרת פגישות של אנשי תיאטרון , במאים , שחקנים , מחזאים וחוקרים , בהנחיית פרופ' יוסי יזרעאלי , בשנים , 1993-1990 אך היא התפתחה והבשילה בשנים שלאחר מכן , במקביל להתגבשות הקורס לכתיבת מחזות שלימדתי בסמינר הקיבוצים ובאוניברסיטת תל אביב . אני מודה ליוסי יזרעאלי ולמשתתפי הפורום בהנחייתו , וכן למאות התלמידים שנאלצו לשמוע אותי מתחבט ומתלבט בהגדרת המושגים האלה - ומשנה אותם מדי שנה בשנה - עד שנמצאו משקפים את מהותה של מלאכת הכתיבה . בספר חמישה פרקים ומילון מושגים . ארבעת הפרקים הראשונים עוסקים בדמויות , ביחסיהן , ובעלילה המתרחשת בארבע המערכות של המחזה "הדוד . "וניה הפרק החמישי עוסק באופן שצ'כוב יוצר את מבני-העל של המחזה : האקספוזיציה , הפרוטגוניסט , פיתוח העלילה , הקתרזיס ועוד . מילון המושגים הקצר , נועד לסייע לקורא להתמצא בשפה הררמטורגית המוצעת בו . כיוון שהספר מכיל הפניות רבות לטקסטים מתוך המחזה , מומלץ לקורא לקרוא בו כאשר המחזה לצדו . חותמת את הספר ביבליוגרפיה הכוללת , לצד רשימת הספרים והמאמרים הנזכרים בספר , גם רשימת מקורות לכל המעוניין להרחיב את אופקיו בנושאים העיוניים שאני עוסק בהם . לש טתר של ציברב מיועד לעוסקים בתיאטרון , ללומדים תיאטרון ולאוהבים תיאטרון . אני מקווה שהוא יסייע לא רק למי שרוצה ללמוד מצ'כוב לכתוב מחזות , אלא גם ללומדי המחזות ומלמדיהם . נדמה לי שאפשר למצוא בו שרטוט של שיטה לניתוח מחזה כתוב היטב המבוסס על דמויות ועלילה . מניסיוני למדתי ששיטת הניתוח הזאת מתאימה לסוגי מחזות רבים - למן הטרגדיה היוונית ועד למחזות המודרניים בני זמננו .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר