פרק 1 הרציונל של סביבת למידה מקוונת

עמוד:10

( 2 ) כלים התנהגותיים ומדידים ; ( 3 ) מודלים מובנים וקונקרטיים הניתנים לביצוע וליישום באמצעות הכלים שפותחו לשם כך . בהיעדר חזון משמעותי וקונקרטי לשילוב טכנולוגיה בהוראה ובלמידה , לא ניתן לאפיין ולבנות כלים ליישומו , ומכאן לא ניתן גם לאפיין מודלים מעשיים . מדובר בסוג של מלכוד : ברור כיום לכול שלא ניתן לדבר על חינוך ללא טכנולוגיה , ושיש לשלבם לאלתר ; אך באופן מעשי עדיין לא ברור מהי תרומתה הממשית של הטכנולוגיה למערכת החינוך ולתוצריה . מכשול תפיסתי בולט לשינוי המיוחל באמת הוא פער הפרדיגמות בין הישן לחדש . הפרדיגמה החינוכית של דור הטרום-רשת , שהיום מנהל את מערכת החינוך והממשל , שונה מאוד מהפרדיגמה הרשתית של דור הרשת . הסביבה המקוונת של דור הרשת היא חלק בלתי נפרד מחייו . דור זה כולל את ילידי סוף שנות השבעים במאה העשרים ואילך , שנולדו לתוך מציאות ממוחשבת ומקוונת ובקושי מכירים מציאות אחרת . אם נביט בפירמידה הסוציואקונומית העולמית , נבחין בתופעה מדהימה בממדיה בהשוואה לכל תהליך חברתי מוכר . ( OECD , 2006 ) בטווח של שנים ספורות הולך וגדל במהירות החלק של דור הרשת ומחלחל לכל שכבות האוכלוסייה , גם הנמוכות שבהן , בקצב עצום . כבר כיום כמעט בכל כפר נידח בעולם השלישי שיש בו חשמל חשוף הדור הצעיר לשימוש במערכת מקוונת כלשהי באמצעות האינטרנט והסלולר , אלא אם הוא מנוע מכך מנימוקים פוליטיים או דתיים . עבור דור הרשת , שימוש בסביבה מקוונת הוא כמו "חמצן לנשימה " . ( Brown , 2006 ) דור זה למעשה כמעט איננו מכיר מציאות נטולת התנהלות מקוונת . הוא מתגבר בקלילות על הקשיים החוקיים שמערימות חברות התוכן 2 הענקיות ; הוא רואה בזלזול משהו את הדאגה של דור הטרום-רשת ( ההורים והמחנכים ) מהסכנות שברשת . בעיניו הן מוצאות מפרופורציה בגלל היעדר הבנה בסיסית של מהות הרשת . הוא מוצא עצמו מתוקשר באמצעים רבים . 2 חוקים המגבילים את האפשרות ליהנות חינם מחומרים שברשת , כמו DMCA - Digital . Millennium Copyright Act החוק אושר בארצות הברית 997-ב ו . במהלך השנים מאז נפסקו פסיקות רבות נגד השיתופיות הפתוחה ברשת , והוצבו מחסומים חוקיים רבים , שמטרתם להגביל את השיתופיות - מונח זר לאוזניים של מי שרגיל לפרדיגמה של הקפיטליזם הנאור הנאו-קפיטליזם שבו הפרט במרכז , והמונח שיתופיות מוגבל להקשרים מצומצמים מאוד .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר