סקירה כללית

עמוד:11

ייחסו חשיבות מיוחדת לקברים אלו , שכן הם נפגעו במהלך בניית הקיר החיצוני של הכנסיה ( הרוטונדה . ( לפי סגנון הקברים , נראה , שהם הוקמו בין השנים 200 לפסה"נ 40-ו לסה"נ , שאז יצאו מכלל שימוש . קבר החצוב בסלע , אינו משמש מעצם טבעו נושא להערצה . אם נצא מתוך הנחה שקבר ישו דמה לקברים הקדומים האחרים מסוג זה באזור ירושלים , הרי שהוא כלל חדר חצוב בסלע , שרק הכניסה אליו נראתה מבחוץ . כדי לשוות לו צורה מרשימה , הוא עוטר בידי הארכיטקטים של קונסטנטינוס ב"עמודים נאים ועיטורים לרוב , ולא נחסך כל מאמץ כדי לעצבו בצורה מעוררת כבוד" - כדברי אוסביוס . עיצוב הקבר נעשה ככל הנראה בשלבים אחדים : ראשית , נחצב הסלע מסביב לקבר , תוך הקפדה שלא לגעת בחדר הקבורה עצמו . לאחר מכן עוצב הגוש שנותר לבדו במרכז , שעוטר בעמודים , פורטיקו וגג מוזהב . אף שלא שרדו תמונות מאותה תקופה , ניתן ללמוד על מראהו מעיטורי צפחות של ערלי רגל מהמאה הרביעית . נראה שעד לתקופה זו התכנית הבסיסית של אדיקרלת הקבר לא השתנתה . הציורים המופיעים על הצפחוח הללו ת יש בהם די נתונים כדי לשחזר את צורתה . הנתונים הארכיאולוגיים שנאספו מאז שהוחל בעבודות השיקום מעידים על מהימנות תאורו של אוסביוס . הבסיליקה חולקה באמצעות 4 טורי עמודים שהסתיימו ממזרח באפסיס מעוטרת 12-ב עמודים ומעליהם גביעי כסף . במאה הרביעית , הבסיליקה היתה ידועה . "מרטיריון"כ מכל מקום , השם השגור יותר הוא "הבסיליקה של . "קונסטנטינוס המבנה נחנך 4-ב ו בספטמבר . 335 ממערב למבנה היתה ה"רוטרנדה" שסגרה על הקבר . הרוטונדה נקראה מאוחר יותר " התחיה" האנסטזיס" ) . ( " הקבר הוקף בעמודים שהתנשאו לגובה 7 מי , שהופרדו ע "י זוג אומנות בכיוון 4-ל רוחות השמיים . העמודים נתחמו בפרוזדור עגול ( אמבולטוריום , ( וממזרח - קיר ובו שבעה פתחים ומעבר להם - פורטיקו . מעל לעמודים שהקיפו את הקבר נישאה כיפה עשויה עץ . קירות המבנה מהמאה הרביעית השתמרו עד לגובה של 11 מ' וכמוהם הקיר הצפוני של החצר . אך לא שרד דבר מהעיטורים הנהדרים המתוארים באמרי שפר כה מפליגים ע"י אוסביוס . כדי לקבל מושג על השיש המרהיב ששיבוש לדיפרן הקירות , מן הדין להתבונן בבניינים הנוצרים מאותה תקופה , ששם הם שרדו באתרם , כמו מבנים ברוונה שבאיטליה , או סט . דמיטריוס בסלוניקי ( אף שהם מאוחרים מעט . ( כל שנותר היום בכנסיית הקבר מעיטורים אלה , הן המגרעות הרבועות בקירות , ששימשו לחיזוק השיש לקיר , שבאחדות מהן שרדו עדיין ווי החיבור . מבנה כנסיית הקבר חנך עידן חדש בבניית כנסיות מונומנטאליות , אך הוא שייך לשלב התחלתי , שבו התכניות טרם גובשו סופית . בשלהי המאה הרביעית , כאשר התכניות

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר