מבוא

עמוד:12

הרומאי בארץ ישראל , וגם על גינויים רבים של הצפייה בתאטרון ; ועוד קומץ יצירות , " מחזות , "מגירה שנכתבו במקומות רחוקים זה מזה ובהפרשי זמן גדולים —כל אלה מחזקים את הסברה שהתאטרון לא היה מעולם מכלל התרבות הזאת . חוקרים אחרים התמקדו בשאלה מפני מה לא היתה מסורת דרמתית בתרבות היהודית . יש מהם שמייחסים זאת לסתירה שבין הרוח המונותאיסטית של האמונה היהודית ובין הדואליזם והקונפליקט העומדים ביסודה של הדרמה . פפירנא מציין כי 4 מסיבה זו עשירה השירה העברית באפוס ודלה בדרמה . חיים שירמן סבור שהסיבה אינה נעוצה במהותה של הדת היהודית , אלא בהתנגדותה של הסמכות הדתית , אשר 5 ראתה בפן הריטואלי של התאטרון כפירה . אחרים מדגישים שהעברית —שבה יצרו סוגות אחרות — לא היתה שפה מדוברת , ולכן לא יכלה לשמש את התאטרון ולא יכלה 6 להתפתח אמנות דרמתית . ואף על פי כן נכתבו כמה יצירות דרמתיות בעברית . מאז ייחס שירמן ליהודה סומו ( לאונה דה סומי פורטלאונה , ( 1592-1527 את המחזה העברי המוקדם ביותר שבנמצא , "צחות בדיחותא דקידושיך , נחשב סומו למחזאי העברי הראשון . לפני כן נחשב מחזהו של משה זכות , ( 1698-1625 ) "יסוד , "עולם למחזה העברי הראשון , ואילו יהודי אמסטרדם ראו ביצירתו של פינסו דלה וגה , "אסירי , "תקווה שנכתבה ב , 1668 את היצירה הדרמתית העברית הראשונה . גם מחברים כמו עמנואל פראנסיש ושמואל רומאנלי שלחו ידם בכתיבת מחזות , ומחזות ספורדיים אלה הם הוכחה לחסרונה של מסורת תאטרון יהודית . רוב המחברים האלה לא ידעו על עבודותיהם של מחזאים שקדמו להם , ולעתים אף לא הכירו יצירות שנכתבו בזמנם שלהם . הדרמה היהודית לא יכלה אפוא להיבנות נדבך על גבי נדבך ולהתפתח ברצף , כמו שהתפתחו 7 מסורות תאטרוניות בתרבויות אחרות . ואוזיביוס מקיסריה . אוזיביוס מכנה את יחזקאל "מחבר הטרגדיות , "היהודיות ולכן שיערו החוקרים שיחזקאל כתב עוד טרגדיות , אך אלה לא נשתמרו . ראה : ש' שפאן , יציאת מצרים , תל אביב , יבנה , תש"ח ; וכן המונוגרפיה : Howard Jacobson , The Exagoge ofEzkeil , Cambridge University Press , 1983 4 פפירנא , הדרמה , עמ' . 98 5 שירמן , תולדות . 6 ישראל אלירז סוקר את דעות החוקרים בדבר ערכי הדת , התרבות , האמונה והשקפת העולם שמנעו את התאטרון מלהתפתח אצל היהודים . ראה : "להעדרה של דראמה , "עברית במה , , 82 , 1979 עמ' . 14-5 7 סקירה על יוצרים אלה וכן על משוררים אחרים שנמצא בכתביהם מחזות יחידים , כמו גם על המחזה היחיד , שלא יצר מסורת , המון חוגג , מאת מחבר עלום שם , ראה : שירמן , תולדות , עמ' 126 ואילך .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר