דברי מבוא

עמוד:12

הכלליות , היתה זו משמעותה העיקרית של התחייה . אולם בוקאצ'ו , כשהוא אומר שג'וטו העלה שוב את הציור הטוב אל אור העולם , אין הוא מתכוון בעיקר לתחייתם של סגנונות ומגמות מן העת העתיקה . בוקאצ'ו וממשיכיו אמנם טוענים , כי ג'וטו השיג או אף עבר את הקדמונים , אולם אמירה זו רק באה לציין את מקומו של ג'וטו ושל אסכולתו בתמונה הכללית של ההיסטוריה . גדולתו של ג'וטו בעיני בוקאציו ומבקריו הראשונים אינה בכך שהוא קירב את האמנות לדגמים קלאסיים , אלא בנאמנותו לטבע . הם מדגישים את הערך של יצירת אשליה של ממשות טבעית , האופיינית ליצירתו j תמונותיו היה בכוחן להטעות את חוש הראייה של הבריות עד שהללו חשבו את המצויר לממשי . " הבלטתה זו של הנאמנות לטבע כערך אסתיטי עיקרי היתה בעלת משמעות מרובה הן לתולדות האממ ת והן לגי בושו של מושג הריניסאנס . לפנינו אפוא שתי בחינות למשמעות המקורית של הריניסאנס . לפי פטרארקה משמעו בעיקר חידוש הערכים ( וקודם כול ערכי הסגנון ) של העת העתיקה , ובכלל הערכים האלה השיבה לטבע . דורו של בוקאצ'ו ראה בתיאור הנאמן של הטבע עיקרה של ההתחדשות , של הריניסאנס . על אף ההשפעה הגוברת של האמנות הקלאסית על יצירת הריניסאנס נשארה זו המשמעות העיקרית של 'הלידה מחדש' במשך זמן רב . רק בשיאו האחרון של הריניסאנס נתבטל — או לפחות נצטמצם — המרחק בין המגמה הזאת לבין האמנות הקלאסית . בפרקי הספר הזה אין אנו דנים בהשפעתה של המורשת הקלאסית ( אף כי ביטוייה עולים כמובן בכל דיון , ( אלא בצדדים המיוחדים לה לאמנות הריניסאנס . פרקי ספר זה אף אינם עוסקים בתולדות אמנות הריניסאנס . אין אנו מספרים כאן את העלילה העשירה והמגוונת של חטיבת יצירה זו , אלא מבקשים לברר כמה מנקודות המוקד שלה . בתוך כך אנו מתייחסים אל תקופה זו כולה כאילו היתה חטיבה אחת , בעלת מבנה פחות או יותר אחיד , שמוקדיה לא נשתנו . אין צורך לומר כי תקופה דינאמית , שנמשכה כשלוש מאות שנים , אי אפשר שתהא אחידה ממש . המשווה יצירה של ג'וטו ( ציור , ( 1 שנוצרה בשנים הראשונות של המאה הי"ד , ליצירה של צוקארי ( ציור , ( 2 שעוצבה » בוקאצי , 1 דיקאמרון ו , . 5 י אספקט זה לא הובלט במידה מספקת בספרות המודרנית ( אבל השווה Panofsky , . ( op . cit ., p . 18 ff . דמות הריניסאנס המקובלת עלינו מושפעת במידה מכרעת על ידי דברי הסופרים של המאה הי"ד והט"ו , שראו בהחייאתו של הסיגנון הלאטיני הטוב את התגלמותה המלאה של הלידה מחדש . אולם באמנויות החזותיות קיים כאמור אספקט נוסף , שבראשית הריניסאנס נועדה לו חשיבות מכרעת .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר