דברי מבוא

עמוד:10

למחקר בךזמננו אין תשובה מוסכמת אף על אחת משאלות אלה . כל אחת מהן — ושאלות נוספות , שלא העלינו אותן כאן — מוסיפות להעסיק את ההיסטוריונים ; והתשובות הניתנות מדי פעם שונות זו מזו . מאה שנות מחקר נמרץ גילו אספקטים כה רבים בתקופה זו חשפו סתירות כה רבות ומעמיקות בין התפיסות של החוקרים , עד שנשאלה השאלה : כלום רשאים אנו בכלל לדבר על הריניסאנס כעל 'תקופה' מלוכדת , בעלת קלסתר פנים משל עצמה ן 3 תקופה זו , שבה אנו דנים כאן , ראתה את עצמה כזמן של , 'ריניסאנס' רוצה לומר , של תחייה או של לידה מחדש . 4 החוקרים בני זמננו ציינו כי שם זה לא נתחדש במאה הט"ז . ההומאניסטים , שביקשו לציין בו את אופי זמנם , נטלו אותו מאוצר המורשה . בדתות רבות מוצאים אנו את המוטיב של התחייה כמוטיב מרכזי , שניתן לראות את מימושו בטבע או בנפשו של האדם . המסורת הנוצרית , שהיתה כמובן ידועה היטב לאמנים ולמשכילים של הריניסאנס באיטליה , מדברת פעמים הרבה על 'התחדשות' ועל 'לידה מחדש' כשהיא מתכוונת ללידה מחדש של הנפש בהשפעתו של החסד האלוהי או בהשפעתם של הסאקראמנטים , המבשרים הראשונים של הריניסאנס , כמו בתא וונטורה ודאנטה , אף הם השתמשו בשם זה במובן התחדשותה של הנפש . ואולם כבר הראה בורדאך בחיבוריו הידועים , כי למונח זה היו חיים עשירים בי » י הביניים . הוא לא נצטמצם בתחום הדיונים על הנפש , אלא שימש גם ביטוי , העולה כאילו מעצמו , לציון תנועות חברתיות ומדיניות מחדשות . מאמצי החוקרים הוסיפו והוכיחו , כי השקפתו של בורקהאן דט , המניחה כי קיים פער עמוק בין ימי הביניים לבין הריניסאנס , אינה עומדת עוד בפני הביקורת . הכול מסכימים , כי בתקופת התחייה נתקיימו מסורות מימי הביניים , וכי למסורות אלה נועדה משפעה מע צבת מעמיקה על העולם הרוחני ואף על האמנות של התקופה . אולם נדמה לנו , כי על אף רציפות זו אין להתעלם משינויים מעמיקים , המעניקים לתקופה הנידונה כאן דמות מחוטבת משל עצמה . אנשי 3 מנקודת הראות של תולדות האמנות נידונה הבעיה אצל Erwin Panofsky , Renais- sance and Renascences in Western Art , Copenhagen 1960 , pp . 1-41 ( מלווה ביבליוגראפיה עשירה על הנושא . ( Konrad Burdach , Rejormation , Renaissance , Humanismus , 2 te Aufl ., Ber- * lin-Leipzig 1926 והשווה גם ספרו האחר של אותו מחבר Rienzo und die geis- . tige Wandlung seiner Zeit , 1913 שפע של מקורות ורעיונות מצוי בחיבור Karl Borinski , Die Weltwiedergeburtsidee in den neueren Zeiten , Miinchen 1919 ( Sitzungsberichte der Bayerischen Akademie der Wissenschaften , 1919 , 1 . . ( Abhandlung 5 על בונאוונטורה ודאנטה השווה Burdach , Reformation ..., pp . 43 ff ., 47 ff .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר