דברי מבוא

עמוד:9

דברי מבוא בפרקי ספר זה מבקשים אנו לתאר ולנתח מגמות יסוד אחדות באמנות הריניסאנס , כפי שנשתקפו בתורות האמנות שפותחו והוצעו באותה תקופה . מגמות אלה וביטוייהן בתחומי היצירה השונים לא היו , כמובן , מנותקים מן ההוויה הכללית של התקופה ומן התהליכים העיקריים שעיצבו את דמותה . קביעתן ופירושן של מגמות אלה כרוכים אפוא בהכרח בתמונה הכללית שאנו מציירים לעצמנו מתקופה זו . המושג 'ריניסאנס' היכה שורשים עמוקים בתודעה ההיסטורית והתרבותית של האדם המודרני ; הוא היה לאחד המושגים שמרבים להשתמש בהם ולהסתמך עליהם כאילו היתה משמעותם ברורה לחלוטין . בשנת 1860 הופיע ספרו הגדול של יעקב בורקהארדט 'תרבות הריניסאנס באיטליה' כ ומותר לנו לומר , כי מעטים הם הספרים המודרניים שהשפעתם על התודעה ההיסטורית של תקופה שלמה היתה כה מעמיקה כהשפעתו של ספר זה . השם 'ריניסאנס' היה שגור , במשמעות שהיא טיפוסית לגישתו של בורקהארדט , כבר עשרות בשנים קודם הופעת ספרו , אולם מאז 1860 נעשה אחד המונחים הקבועים בכתיבת דברי הימים . משתמשים בו לציין תקופה מסויימת בדברי ימי אירופה , ומתחילת השימוש בו הודגשו בו בעיקר האספקטים התרבותיים של התקופה . אך אף על פי שמונח זה נשתגר , כאמור , בפי רבים , אין החוקרים מסכימים על משמעותו המדויקת ועל פרק הזמן שהוא בא לציין , ו'בעיית הריניסאנס' הפכה בזמן האחרון לאחת הבעיות הגדולות של ההיסטוריוגראפיה .- אנו מכנים תקופה זו כתקופה של תחייה או של . 'לידה מחדש' ומה הוא בעצם הדבר שקם לתחייה או שנולד מחדש ן ומתי התחילה תקופה זו י השייכות כבר המאה הי"ד באיטליה והמאה הט"ו בארצות צפון אירופה אל הריניסאנס , או שמא הן עדיין נמנות עם ימי הביניים י ואימתי מסתיימת תקופה זו : בשנת , 1520 עם ההתקרבות הרבה ביותר אל הערכים הקלאסיים בתרבות ובאמנות , או סמוך לסיומה של המאה הט"ז , עם ראשיתו של הבארוק 7 ' תרבות הריניסאנס , 'באיטליה תרגם יעקב שטיינברג , מוסד ביאליק , מהדורה רבי עית , תשכ"ו . הסקירה השלמה ביותר על תולדותיה של בעיה זו ימצא הקורא בספר Wallace K . Ferguson , The Renaissance in Historical Thought , Cambridge ( Mass . ) 1948

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר