פרולוג היא הייתה יפה כל כך

עמוד:4

שר החוץ של מדינה אחרת . הן ביקשו ממני לכתוב דברים מסוימים בעיתוני , תמורת שירותים מסוימים מצדן . אני הערכתי את יופיין של שתיהן , אבל לא יכולתי להסכים להצעותיהן בגלל עקרונותיי במקצוע העיתונאות . על כל פנים , כך אני יודע , כי קיימות גם כיום "רוזנות קאסטיליונה" כאלה , אלא שתפקידן צנוע יותר , ונראה לי שכך גם הצלחותיהן . — מעניין לשמוע ממך , ידידי , שגבירות אלה פנו אליך . פירוש הדבר הוא , שאם לפני עשרים שלושים שנה הן פנו אל קיסרים ומלכים ששלטו על מדינות , היום הן פונות אל עיתונאים השולטים בדעת הקהל . ייתכן , ששינוי יעד זה מלמד על השינוי הגדול שחל במדיניות הבין לאומית ובמוקדי הכוח שלה . בשנות ה 60 הרוזנת קאסטיליונה הפעילה את קסמיה על הקיסר הצרפתי , ואילו הרוזנות של היום מנסות להפעילם על מר אנרי שארל סטפאן דה בלוביץ , ראש המשרד הפאריזאי של העיתון ' טיימס' של לונדון . בלוביץ חייך , אך לא ענה , ושניהם המשיכו בביקורם בתערוכה . בלוביץ החזיק בידו את מדריך התערוכה , שהוצא לאור על ידי העיתון , 'פיגארו' אף כי ידע בעל פה , כפי שהסביר לבן שיחו , כל מה שקרא , כי במקצועו היה רגיל לזכור בעל פה כל מלה משיחותיו עם המדינאים השונים , שיחות אותן פרסם . 'טיימס'ב הם עברו ליד הביתן הגדול של תעלת סואץ , שחגגה עשרים שנה לכרייתה , ליד הארמונות של ברזיל , צ'ילה ובוליביה , עקפו משמאל אגם קטן , עברו ליד הביתן המוזר של חברת הטבק הטורקית , ליד תיאטרון ' פולי פריזיאף , ארמון האמנויות היפות והביתן האלגנטי של נסיכות מונקו , הסתכלו על הכניסה המרשימה של ארמון התעשייה , ואחרי כן פנו אל 'ארמון , 'המכונות אשר לדברי מדריך : 'פיגארו'ה "הוא , יחד עם מגדל אייפל , מייצג את המאמץ המוצלח ביותר של שיתוף פעולה בין האדריכל והמהנדס . '' הארמון היה בנוי עמודי ברזל ענקיים , שיצרו "שלימות הרמונית של יופי , עוצמה , יעילות ובטיחות " . בתוך 'ארמון המכונות' ראו מכונות גדולות ומגוונות מונעות בכוח של 50 עד 100 כוחות סוס , מכונות הממלאות תפקידים חשובים בקידום

מוסד ביאליק

הספריה הציונית, ההוצאה לאור של ההסתדרות הציונית העולמית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר