הקדמה ורקע תיאורטי

עמוד:13

מאיתנו לקבל החלטות סבירות ביחס לעצמנו ולהגשים מטרות חיוניות בחיי היום יום שלנו . אליס מונה עשר אמונות לא רציונאליות אותן הוא מחלק לשלוש קבוצות , שלושה סוגים של חשיבה בלתי מסתגלת : א . תובענות ( ״אני חייב ל ... ״ ) ב . נוראיות ( חשיבה קטסטרופאלית ) ג . הפחתת ערך ( ״אין סיכוי שאני ... ״ . ( אהרון בק ניסח את שגיאות החשיבה במונחים של עקרונות : הסקה שרירותית , הסקה ללא ביסוס , הפרזה , חשיבה דיכוטומית , חשיבה ״טלפתית״ ( קריאת מחשבות ) חשיבה פטאלית . מטרות הטיפול : . 1 זיהוי המחשבות : להכיר בכך שאינני מצליח להגשים את מטרותיי בגלל אותה מחשבה . . 2 אבחנה בין מחשבה מסתגלת למחשבה בלתי מסתגלת : לעיתים אני כועס או מבוהל , אבל לאחר הכעס או הבהלה אני חוזר ומנסה להגשים את מטרותיי . . 3 שינוי מחשבות בלתי מסתגלות : אני מזהה ומחליף את המחשבה במחשבה אחרת , בונה וחיובית יותר . . 4 הדגשת האחריות האישית : אף אחד , חוץ ממני , לא יפתור עבורי את בעיותיי . . 5 תרגול ואימון הרגלי חשיבה חדשים והתנהגויות שונות : מודעות עצמה אינה מספיקה . הרגלי חשיבה חדשים הם סוג של מיומנות שצריך לתרגל אותה כדי להפנימה . לרשות המטפל עומדים מספר כלים : אתגור — התמודדות עם ההיגיון שביסוד המחשבה . הפרכה — איסוף מידע ממקורות שונים המפריכים את המחשבה השגויה . תקיפת הבושה — ״אני יודע שיש לי בעיה , אינני מסתיר אותה , אני

מודי ברודצקי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר